– Paulus skriver faktisk også "bliv blot vrede, men synd ikke". For det er ikke vreden i sig selv, der er problemet. Det handler mere om, hvad man bliver vred over, hvilke bevæggrunde der ligger bag vreden, og hvordan den så kommer til udtryk, siger Anders Solgaard og ser ned i åvandet, der skummer hvidt og vildt over de skarpe klippestykker i vandet.
Velanvendt vrede kan faktisk være et fremragende våben mod uretfærdighed, mener den unge præst. Da Gud blev vred i Det Gamle Testamente, var det også for at stoppe menneskers ondskab, ligesom vi jo i dag er glade for, at nogen stoppede Hitler, fordi de blev forståeligt harme over, at han ville udslette jøderne. Men vrede kan især i form af hidsighed også hurtigt blive misbrugt.
– Når Paulus i kærlighedens højsang skriver, at kærligheden ikke hidser sig op, tror jeg, at det hænger sammen med, at der generelt er rigtig mange dårlige sider forbundet med hidsighed. Kong Salomon, som blandt andet har skrevet Ordsprogenes Bog i Det Gamle Testamente, skriver ret præcist, at "den hidsige bærer sig dumt ad". For det, der er galt med hidsigheden, er, at den får os til at opføre os dumt, og det kan føre til, at vi kommer til at såre folk omkring os. Jeg tror, mange af os har oplevet hidsighed hos venner, familie, kollegaer og helt sikkert også hos os selv, og selvom vi er forskellige, så er fællesnævneren for den opfarende adfærd, at den får os til at reagere på en uhensigtsmæssig måde, forklarer præsten og peger på den iboende forskel, der ligger i betydningen af de to beslægtede ord - hidsighed og vrede.
Hidsig som Anders And
Slår man op i ordbogen, beskrives vrede som en "stærk sindsbevægelse som følge af krænkelse, forurettelse, ondskab eller lignende", hvorimod ordet hidsig betyder at være letantændelig eller hurtig til at blive ophidset og vred. Hidsighed er altså den utæmmede vrede, som uigennemtænkt får frit afløb, og som ligger Gud fjernt. I Det Gamle Testamente står der nemlig ligefrem, at "Gud er sen til vrede".