I Det Gamle Testamente betones det dog, at Gud er hellig, så han godt kunne virke utilnærmelig. Templet var derfor også indrettet med et forhæng, og det kun var ypperstepræsten, der én gang om året gik derind for at rense forholdet mellem Gud og mennesket. Men når der i Det Nye Testamente står, at Gud elskede verden så meget, at han sendte sin eneste søn til os, så får vi et andet billede af Gud. Jesus kom os så nær, at han vaskede sine disciples beskidte fødder.
– Det viser jo, at Gud sagtens tåler os, så måske er det mere os, der kan føle, at vi ikke rigtig tåler ham. Men Gud inviterer os hele tiden ind i sit fællesskab. Hele Det Gamle Testamente er historien om, hvordan Gud forsøger at genoprette forholdet til sit folk Israel, der igen og igen og igen kommer på afveje. Men den overskyggende og grundlæggende fortælling er, at Gud kalder menneskeheden tilbage. Det begynder allerede i skabelsesberetningen, hvor Gud kalder på Adam og Eva efter syndefaldet. Og sådan tror jeg også, at han kalder os andre tilbage til sig.
Men mange af os kan – som Adam og Eva – stadig bevidst eller ubevidst gemme os og distancere os fra Gud.
– Jeg hører som præst mange historier om, at folk kan være skuffede over Gud, fordi de måske havde en forventning om, at Gud ville gribe ind i deres situation, eller at livet ikke skulle være så kaotisk, som det blev. Og livet kan jo også virke uretfærdigt sommetider, siger han, da vi omsider er nået op på toppen til det gamle bygningsværk, der har kendt bedre dage.
– Livet udfordrer os til at tåle meget forskelligt, men Hammershus er jo et godt billede på, at livet ændrer sig, og at man skal kunne tåle den forandring i livet. Vi forfalder selv, og det gør andre omkring os også, så vores forældre for eksempel bliver gamle og måske demente. Det skal man kunne tåle og ikke tage det personligt, hvis ens gamle farmor for eksempel ikke kan huske, hvem ens børn er. For kærligheden bør jo ikke forsvinde, selv om vi forandrer os.