– I Paulus' optakt til "Kærlighedens højsang" er han – interessant nok – netop selv meget kritisk. Men det, han er kritisk overfor, er de bevægelser, som dyrker forestillingen om at have en særlig indsigt i tingene, en særlig gnostisk bedrevidenhed. Han er skeptisk overfor dem, der tror, at de har gennemskuet tingene. Så siger han: læg de vanvittige teorier, I har, på hylden og forsøg at holde fast i kærligheden i stedet for at dyrke mistilliden. For mistillid er det modsatte af tro.
Mistillid er en synd
Tro er ifølge filosofihistorikeren ikke bare antagelser eller formodninger om, hvordan tingene hænger sammen. Tro er tillid.
– Det kan være en personlig tillid, man har til nogen eller noget. Men det kan også være en tillidserklæring, ligesom det også kan betyde trofasthed, at man er tillidsfuld eller trofast overfor noget. I en mere objektiv forstand kan det endda være et argument eller et bevis, som er tillidsindgydende. Så ifølge Paulus er kærligheden ikke bare naiv og godtroende, som man ellers umiddelbart godt kunne tro. Pointen er nok snarere, at forudsætningen for at have tillid, og forudsætningen for, at der kan være kærlighed, er, at vi lægger bånd på vores mistillid, forklarer Johannes Aakjær Steenbuch, som mener, at mistillid er synd i sin grundform. For synd er den mistillid til Gud og mennesker, der opstår, når vi spiser af "træet til kundskab om godt og ondt", som vi gør, når vi gør os til dommere over os selv, Gud og andre mennesker.
– Tillid forudsætter orden. Mistillid opstår, når der sættes spørgsmålstegn ved den orden, vi tager for givet, siger filosofihistorikeren, som mener, at mistilliden har særligt gode vilkår under coronakrisen: