– Hvis man benægter, at corona eksisterer, eller hvis man tror, det er en jødisk sammensværgelse styret af rumvæsener eller øgler fra det ydre rum, som står bag viraen, som der er nogle, der hævder, så er det ikke usandsynligt, at man også mener, at jorden er flad osv. Og den slags vrangforestillinger kan hurtigt opstå, hvis man tror, at sandheden altid er det modsatte af den officielle forklaring. Sådan kan en grundlæggende mistillid hurtigt slå over i en naiv tiltro til egen dømmekraft.
Så man mangler ydmyghed?
– Ja, det kan man sige. Tillid forudsætter en ydmyghed, og at man ikke har en alt for stor tiltro til sin egen evne til at gøre sig til dommer over andre. Ydmyghed er noget andet end den skepsis, der hele tiden vil sætte spørgsmålstegn ved menneskers tiltro og tillid til Gud og hinanden. Ydmyghed er blandt de højeste teologiske dyder, fordi ydmyghed gør os åbne for sandheden, men uden at vi gør den til vores ejendom.
Hvad er konsekvensen, hvis man lever sit liv i en grundlæggende mistillid?
– Det er jo, at kærligheden bliver umulig. For kærligheden forudsætter tillid. Kærligheden tror alt. Man kan jo aldrig vide, hvem man møder. Men man kan aldrig komme i forbindelse med mennesker, hvis ikke man har en snert af tillid. Hvis du møder et menneske på din vej og straks tror, at han eller hun vil dig ondt, så skynder du dig videre. Så kommer du aldrig til at stå i relation til det menneske, så kommer der aldrig nogen kærlighed i stand der. Grundlæggende mistillid er heller ikke en vej til indsigt, den kommer gennem tillid og kærlighed. Kristendommen er derfor også det modsatte af alle de konspirationsteorier, for den viser vejen til sandheden, som jo er Jesus selv.
Alt i alle
Mistillid er således kærlighedens modsætning, for den skaber afstand til Gud og mennesker, fortæller Johannes Aakjær Stenbuch og minder om, at Gud er kærlighed, og kærlighed er tillid.
Det viste Jesus selv med eget eksempel, da han natten før sin henrettelse tillidsfuldt bad "ske ikke min vilje, men din". For kærlighedens væsen er tillidsfuld, men også trofast.
– Og når vi siger, at Guds kærlighed tror alt, så kan vi tale om, at Gud er den kærlighed, der skaber alt igennem sin trofasthed. Paulus taler også om i 1. Korintherbrev, at Gud til sidst skal blive "alt i alle". For fordi Gud er trofast, så skal hans kærlighed til sidst omslutte alt. Igennem sin trofasthed skaber han alt og fører alting frem til dets fuldendelse, siger han og kaster igen et blik på kapelruinen, der har kendt bedre dage.
– Vi har ikke i os selv evnen til at skabe, som Gud skaber, men vi kan tage del i Guds skabende kærlighed: Det kan ske i det små ved, at vi i stedet for at vise mistillid viser tillid, og vi der, hvor der er splittelse og så videre, prøver at genoprette tilliden.