Der er dog formentlig ikke meget at gøre ved busdækningen, som den ser ud i øjeblikket, medgiver Carsten Aalling dog blankt.
– Var der en driftig iværksætter, der kunne samle op på det, de offentlige busser lader ligge, så var der måske lidt i det. Men det, der undrer mig, er, at det er meget stift, den måde man betragter den offentlige trafik på. Jeg har tit undret mig over, hvorfor man ikke overvejer de her flextaxa-ordninger. Jeg har selv oplevet det med stor glæde, da jeg boede i Middelfart en kort overgang. Det var jo en mega-service, som kostede en brøkdel af at lade en bus køre tom rundt på øen. Det var meget mere målrettet og en service, man næsten faldt på halen af. Man kunne bestille med en tidsramme på plus/minus et kvarter, blive hentet på sin adresse, betale prisen på en busbillet og så blive leveret på en togstation eller et andet trafikknudepunkt, hvor man så kan komme videre. Jeg tror ikke det har kostet det busselskab en krone mere i udgifter, siger han.
Flytaxa ikke en mulighed
Indtil den 8. januar 2021 kunne flyrejsende bestille en såkaldt 'fly-taxa', som var en ordning, Dantaxi lavede, hvor man arrangerede samkørsel i en taxa til og fra Bornholms Lufthavn. Men den ordning genopstår ikke i forbindelse med den ikke-eksisterende busdækning af lufthavnen om aftenen, lyder det fra den daglige leder af Dantaxi Bornholm, Benny Jensen.
– Vi nedlagde den i 2021 forbindelse med corona, og vi har besluttet, at den nok ikke kommer til at genopstå, siger han.