Nexø: Den nye køreplan gør det ikke bedre

Nexø: Den nye køreplan gør det ikke bedre
TRAFIK | Onsdag 30. august 2023 • 05:30
TRAFIK | Onsdag 30. august 2023 • 05:30

Det er slut med en direkte, permanent busforbindelse mellem Nexø og Bornholms Lufthavn. Det ærgrer man sig over i iværksætterhuset Møbelfabrikken i Nexø, hvor man også mener, at køreplanen ikke var god i forvejen og nu kun er blevet endnu ringere. Flytaxa bliver heller ikke en mulighed igen.

Der er fra slutningen af september til og med april næste år ikke længere en direkte, permanent busforbindelse mellem østlandet og Bornholms Lufthavn. Tidligere kørte rute 4 og 6 via lufthavnen - men nu skal passagererne først ind til Rønne og dernæst med bybussen ud til lufthavnen.

Ifølge direktøren i Møbelfabrikken i Nexø, der også driver Nexø Hostel, er det et 'ærgerligt, beklageligt og måske ikke helt velovervejet' træk fra BATs side.

– Vi har oplevet gæster - allerede før ændringerne - som er fortvivlede over, hvor besværligt det egentlig er at komme til lufthavnen. Specielt den lidt underholdende del med, at en bus kører fra lufthavnen to minutter efter et fly er landet, siger Carsten Aalling og tilføjer:

– Det bærer præg af, at man ikke sørger for at samstille flyruterne med busafgangene. Den nye køreplan gør det ikke bedre.

Forkert planlægning

Ifølge den nye køreplan kører den sidste bybus fra lufthavnen klokken 17.37. I weekenden og på helligdage er det en time tidligere. BATs trafikchef fortalte i Tidende tirsdag, at han har noteret sig, at den nye bus-aftendækning af lufthavnen ikke er optimal - men at man ikke lige kan ændre køreplanen med et knips, hvorfor den tidligst kan blive lavet om i første eller andet kvartal næste år.

– Det er jo ærgerligt, at en by som Nexø, der er i vækst, skal have forringede servicevilkår i forbindelse med lufthavnen. Jeg ved godt, der er trykt nogle busplaner - men det er jo ikke et tilfredsstillende svar at give, på noget der ikke er gennemtænkt, at det er noget, BAT-chefen har noteret ned og vil ændre næste år, siger Carsten Aalling, der også er formand for Erhvervsforeningen Østbornholm.

– Det skinner lidt igennem, at han (trafikchefen, red.) ikke har fuldstændig styr på Bornholm endnu. I den her planlægning har der ikke været helt styr på statistikkerne og komforten i forbindelse med, at vi er en ø, der har flytilknytning.

Flextaxa?

Der er dog formentlig ikke meget at gøre ved busdækningen, som den ser ud i øjeblikket, medgiver Carsten Aalling dog blankt.

– Var der en driftig iværksætter, der kunne samle op på det, de offentlige busser lader ligge, så var der måske lidt i det. Men det, der undrer mig, er, at det er meget stift, den måde man betragter den offentlige trafik på. Jeg har tit undret mig over, hvorfor man ikke overvejer de her flextaxa-ordninger. Jeg har selv oplevet det med stor glæde, da jeg boede i Middelfart en kort overgang. Det var jo en mega-service, som kostede en brøkdel af at lade en bus køre tom rundt på øen. Det var meget mere målrettet og en service, man næsten faldt på halen af. Man kunne bestille med en tidsramme på plus/minus et kvarter, blive hentet på sin adresse, betale prisen på en busbillet og så blive leveret på en togstation eller et andet trafikknudepunkt, hvor man så kan komme videre. Jeg tror ikke det har kostet det busselskab en krone mere i udgifter, siger han.

Flytaxa ikke en mulighed

Indtil den 8. januar 2021 kunne flyrejsende bestille en såkaldt 'fly-taxa', som var en ordning, Dantaxi lavede, hvor man arrangerede samkørsel i en taxa til og fra Bornholms Lufthavn. Men den ordning genopstår ikke i forbindelse med den ikke-eksisterende busdækning af lufthavnen om aftenen, lyder det fra den daglige leder af Dantaxi Bornholm, Benny Jensen.

– Vi nedlagde den i 2021 forbindelse med corona, og vi har besluttet, at den nok ikke kommer til at genopstå, siger han.

– Buskøreplanen er stadig bedre end dengang, vi nedlagde flytaxi, og der havde vi en belægning på 1,8 passagerer per tur. Vi skal op på to passagerer for at det bliver rentabelt. Selvom busbetjeningen ikke er optimal i dag, er den bedre end dengang, siger Benny Jensen, der tilføjer, at det også handler om, at taxavognmændene mangler chauffører.

– Så tiden er ikke til at sætte nye ting i værk.

Tilbage i Nexø mener Carsten Aalling, at man tænker for 'konservativt' og 'stift' i måden at drive busselskab på.

– Der må være nogle hovedserviceårer som havne og lufthavne, som bør have en eller anden form for prioritet, hvis vi skal være flere bornholmere på øen, siger han.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT