Folketingsmedlem: Jeg vil ikke kalde det for en skriftlig aftale

Folketingsmedlem: Jeg vil ikke kalde det for en skriftlig aftale
Peter Juel-Jensen har gennem de seneste par år ansporet regeringen til at indgå et mere forpligtende samarbejde med svenskerne for at sikre rejsende mellem Bornholm og hovedstadsområdet en gnidningsfri transit. Tirsdagens erklæring imponerer ham ikke. Arkivfoto: Klaus Holsting
NYHED | ABONNENT | 19. APR 2022 • 16:56
Jakob Nørmark
Journalist
NYHED | ABONNENT
19. APR 2022 • 16:56

Peter Juel-Jensen (V) mener, at tirsdagens erklæring er et skridt i den rigtige retning, men han er ikke imponeret over, hvad de to lande konkret forpligter hinanden til i Øresundsregionen.

Venstres bornholmskvalgte folketingsmedlem Peter Juel-Jensen mener ikke, at tirsdagens erklæring om transitkorridorer i øresundsregionen er tilstrækkelig til at afslutte drøftelserne mellem regeringerne i Danmark og Sverige.

– Jeg er enig i, at det er skridt i den rigtige retning. Der er en dialog, og det vil jeg gerne anerkende, siger Peter Juel-Jensen om den dansk-svenske udtalelse:

– Men jeg vil ikke kalde det for en skriftlig aftale eller en fælles forståelse, men en dokumentation på, at man har brugt noget tid sammen på at tale om transit, siger Peter Juel-Jensen.

Han vil håbe, at dialogen er i sin vorden, og at et videre forløb vil munde ud i mere konkrete løfter og garantier.

– Virksomheder skal turde etablere sig på Bornholm, og det skulle det papir også gerne have været med til at understøtte, siger Peter Juel-Jensen, som mener, at de to landes regeringer bør interessere sig mere for alle slags hindringer ved grænsen.

Indflydelse på broen

I tankerne har han blandt andet lange ventetider ved Øresundsbroen og landenes forskellige regler om vinterdæk, der i perioder gør det besværligt for nogle danskere at krydse til Malmø eller krydse Skåne på vej til Bornholm.

– Man kan hele tiden gøre sin indflydelse gældende på Øresundsbroen, så man ikke skal holde i kø, siger Peter Juel-Jensen.

Coronakrisen har udstillet landenes manglende evne til at kommunikere med hinanden, mener han. Derfor er faste kontaktpersoner et fremskridt, som havde været nyttigt i 2020 og '21.

– Man involverede ikke hinanden, når beslutningerne blev truffet. Jeg har ad flere omgange opfordret udenrigsministeren og transportministeren til at tage kontakt til deres modpart på den anden side af vandet, men det skete meget langsomt, fortæller Peter Juel-Jensen.

Danmark åbnede ballet

I debatten på Bornholm har meget fokus været rettet mod de svenske beslutninger om at lukke helt indrejse og transit til og fra Bornholm op til julen 2020 og de efterfølgende måneder med krav om fremvisning af test. Justeringer i kravene fra de svenske sider har skabt problemer eller bekymringer adskillige gange under pandemien. Det er imidlertid vigtigt at huske, understreger Peter Juel-Jensen, at Danmark var først til at indføre indrejserestriktioner, da de to lande i foråret 2020 havde vidt forskellige tilgange til håndtere covid-19.

– Den danske regering åbnede ballet og lukkede ned uden at snakke med svenskerne. Svenskerne var dårlige til at orientere os, da de lukkede ned i julen, men de er blevet bedre efterfølgende, siger Peter Juel-Jensen.

I transiterklæringen savner han stærkere formuleret hensigt om, at man som rejsende til/fra Bornholm skal kunne køre helt uhindret igennem Sverige. Desuden så han også gerne, at landene tog initiativ til et etablere et forum, hvor borgere, der ofte rejser i grænseregionen, tages med på råd.

En stærk nordisk region

Ud over det særskilte bornholmske problem har corona-reaktionerne svækket ambitionerne om et nordisk samarbejde og en blomstrende øresundsregion de forgangne år, og det er problematisk i en tid, hvor der i københavnsområdet er mangel på arbejdskraft, mens der er et overskud af arbejdskraft i Skåne, mener Peter Juel-Jensen.

I den fælles erklæring skriver regeringerne, at de "har indledt en dialog om en bredere, fremadrettet samarbejdsdagsorden med fokus på Greater Copenhagen".

– Vi skal holde fast i, at vi er en stærk nordisk region i Europa, fastslår Venstre-manden.

Trafikkontaktrådet på Bornholm har flere gange ytret ønske om en "juridisk bindende aftale" om fri og uhindret transit. Hvis man ikke kan lukke grænsen, vil det indebære et tab af suverænitet. Mener du egentlig, at landene bør frasige sig den mulighed?

– Der kan være sikkert være episoder, hvor det bliver nødvendigt at lukke broen med meget, meget kort varsel. Hvis der sker et terrorangreb i Øresundsregionen, er jeg sikker på, at vi alle har forståelse for det, siger Peter Juel-Jensen.

– En juridisk bindende aftale vil være vigtig for at tiltrække virksomheder til Bornholm. Jeg synes godt, at den danske stat kunne have slået lidt hårdere i bordet.