– Vi håber på at kunne servicere Bornholm med de her fly og især under det projekt, som regeringen er kommet frem med nu, fortæller direktøren for DAT.
Der er ifølge Jesper Rungholm flere fordele ved at flyve på brint, og mange af tingene, der skal bruges til at implementere brintfly findes allerede. Man er derfor allerede snart klar til at teste de nye fly, men det er ikke ensbetydende med, at man er klar til at sætte dem i drift lige foreløbig.
– Der går rigtig lang tid med at certificere de her fly. Bare fordi man vil flyve grønt, betyder det jo ikke, at man kan se stort på sikkerheden, så den proces kommer til at tage længst tid.
Forventer du, at man kan flyve grønt til og fra Bornholm ved udgangen af 2025?
– Jeg er meget varsom med at garantere noget, men jeg er overbevist om, at vi inden 31. december 2025 kan flyve med de her brintfly på indenrigsflyvningerne. Det er vores absolutte mål, og det tror jeg også på, at vi kan komme i mål med, siger Jesper Rungholm.