DAT bifalder forslag om passagerafgift på flybilletter

DAT bifalder forslag om passagerafgift på flybilletter
Hos DAT er man positivt stemte over for regeringens nye udspil, der vil hjælpe til at gøre flytrafikken mere grøn. Arkivfoto: Berit Hvassum
NYHED | ABONNENT | 20. SEP 2022 • 20:20
NYHED | ABONNENT
20. SEP 2022 • 20:20

Den nye passagerafgift, der vil hjælpe til at gøre flytrafikken i Danmark mere grøn, møder stor tilfredshed hos DAT. Målet er, at man ved udgangen af 2025 er klar til at flyve grønt også til og fra Bornholm.

Regeringen præsenterede tirsdag et nyt udspil, der skal gøre flytrafikken i Danmark mere grøn.

Helt konkret vil man fra 2025 lægge en afgift på 13 kroner oven i prisen på billetter til fly, der letter fra danske lufthavne. Pengene skal indgå i en pulje, der kan finansiere flyselskabernes meromkostninger med at skifte fossile brændstoffer ud med bæredygtige alternativer.

13 kroner per billet løber op i 260 millioner kroner om året, og det er ifølge regeringen nok til at drive den grønne omstilling af flytrafikken. Den holdning deler Jesper Rungholm, der er direktør i DAT.

– Passagerafgiften er på et niveau, som jeg er ret sikker på, at vi kan kommunikere til folk, så man kan acceptere den. Det er nemmere at acceptere, når afgiften går til at gøre flyvningen grøn, siger Jesper Rungholm til Tidende.

Han er overbevist om, at langt de fleste kunder ikke vil have noget imod at betale de ekstra 13 kroner for eksempelvis at tage flyveren fra Rønne til København.

– Jeg tror ikke, at det bliver, om flybilletten til København koster 400 kroner eller 413 kroner, der afgør, om man tager turen, fortæller han.

Giver ikke mening med højere afgift

Ifølge DAT-direktøren er det afgørende, at man har fundet den rigtige beløbsstørelse for afgiften.

– Jeg havde håbet på et beløb mellem 10 og 20 kroner, og at det var det, der skulle til for at løse opgaven. Alt udover det ville være et forsøg på at lave adfærdsændrende beskatning, og den er utrolig svær at kommunikere til kunderne. Vi har ikke råd til at absorbere afgiften. Vi er nødt til at lægge det på billetpriserne, men det er ikke et større beløb, end at det kan man godt gøre, uden det rammer os dramatisk, siger Jesper Rungholm.

Giver det mening, hvis man som forbruger tænker, at man også gerne ville betale 20 kroner eksempelvis, og det så kan fremskynde projektet om at flyve grønt?

– Nej, det gør det ikke, fordi det er ikke et spørgsmål om at samle en masse penge ind. Vi er der ikke endnu teknologisk, så det ville ikke hjælpe noget at poste flere penge ind.

Flyv grønt til og fra Bornholm

Som del af regeringens udspil, fortalte transportminister Trine Bramsen (S), at den første grønne indenrigsrute sendes i udbud.

– Det vil være muligt at byde på alle flyruter, og alle selskaber kan søge, så flyet kan være klar til take off i 2025, sagde Trine Bramsen på pressemødet, hvor det nye projekt blev præsenteret.

Og hos DAT har man uden tvivl tænkt sig at byde på de nye grønne indenrigsruter, forklarer Jesper Rungholm.

– De informationer, vi har om det statslige projekt er, at alle kan søge, og man kan få tilskud til sin meromkostning ved at gøre flyvningen grøn. Det er absolut noget, vi har tænkt os at gøre, siger han.

Det er allerede en proces, man har sat igang hos DAT og kort tid inden regeringens pressemøde, udsendte DAT en pressemeddelese, hvor de offentliggjorde et samarbejde med Everfuel og Universal Hydrogen. Det har til formål at gøre DATs indenrigsflyvninger emissionsfrie i udgangen af 2025.

"I samarbejdet vil Everfuel levere brinten til det emissionsfri brændstof, Universal Hydrogen vil distribuere brinten og konvertere flyene til at flyve på brint, og DAT vil i sidste ende drifte flyene på indenrigsruterne", oplyses det i pressemeddelelsen.

Det indebærer også at flyve grønt til og fra Bornholm.

– Vi håber på at kunne servicere Bornholm med de her fly og især under det projekt, som regeringen er kommet frem med nu, fortæller direktøren for DAT.

Der er ifølge Jesper Rungholm flere fordele ved at flyve på brint, og mange af tingene, der skal bruges til at implementere brintfly findes allerede. Man er derfor allerede snart klar til at teste de nye fly, men det er ikke ensbetydende med, at man er klar til at sætte dem i drift lige foreløbig.

– Der går rigtig lang tid med at certificere de her fly. Bare fordi man vil flyve grønt, betyder det jo ikke, at man kan se stort på sikkerheden, så den proces kommer til at tage længst tid.

Forventer du, at man kan flyve grønt til og fra Bornholm ved udgangen af 2025?

– Jeg er meget varsom med at garantere noget, men jeg er overbevist om, at vi inden 31. december 2025 kan flyve med de her brintfly på indenrigsflyvningerne. Det er vores absolutte mål, og det tror jeg også på, at vi kan komme i mål med, siger Jesper Rungholm.