Han arbejder med verdens bedste: 'Det er sjovt at være med til'

Han arbejder med verdens bedste: 'Det er sjovt at være med til'
Martin Toft Madsen hjælper World Tour-holdet Bahrain Victorious. Arkivfoto: Ole Mik
SPORT | Onsdag 9. marts 2022 • 09:30
Af:
Ritzau
SPORT | Onsdag 9. marts 2022 • 09:30

Med sine kundskaber inden for tidskørsel har ingeniør og cykelrytter Martin Toft Madsen fået til opgave at optimere Bahrain Victorious-rytternes præstationer.


60 til 90 sekunder.

Så meget kan cykelryttere tabe på udstyret alene, når de dyster på en 30 kilometer lang enkeltstart.

Regnestykket har Martin Toft Madsen lavet, og han ved, hvad han taler om.

Den 37-årige tempospecialist, der selv kører på kontinentalholdet BHS-PL Beton Bornholm, har i en årrække været en af Danmarks bedste i den ensomme kamp mod uret.

Tre gange har han vundet det danske mesterskab i enkeltstart, og en enkelt gang er han blevet nummer ti ved VM i disciplinen.

Med sin uddannelse som ingeniør har han i mange år været kendt for sin grundige og halvnørdede tilgang til tidskørsler. Det har World Tour-holdet Bahrain Victorious også fået øjnene op for.

Siden november sidste år har han arbejdet som konsulent for holdet, og det fortsætter han i første omgang med måneden ud.

Holdet råder over stjerner som Mikel Landa, Matej Mohoric og Sonny Colbrelli. Og så danske Johan Price-Pejtersen, der opfordrede Bahrain-holdet til at kigge Madsens vej.

– Det er sjovt og spændende at være med til. Grundlæggende er det de samme ting, man laver, men der er flere mennesker omkring det, og der er lidt mere fokus på detaljer.

– De ved, at nogle hold har brugt en del penge og ressourcer på enkeltstart og udstyr generelt. Specielt Ineos, som havde ret stor succes med det, og også Jumbo-Visma og EF er startet på det.

 


Spækket med stjerner

Cykelholdet Bahrain Victorious råder over nogle af verdens bedste cykelryttere. Her er et udpluk af de ryttere, som kører på holdet, som Martin Toft Madsen arbejder med:

* Mikel Landa, Spanien, 32 år.

* Damiano Caruso, Italien, 34 år.

* Matej Mohoric, Slovenien, 27 år.

* Jack Haig, Australien, 28 år.

* Sonny Colbrelli, Italien, 31 år.

* Wout Poels, Holland, 34 år.

* Gino Mäder, Schweiz, 25 år.

* Pello Bilbao, Spanien, 32 år.

* Dylan Teuns, Belgien, 30 år.

* Johan Price-Pejtersen, Danmark, 22 år.

Kilde: Procyclingstats.com.

 

– De kan nok se, at det hjælper. Det giver noget, og så har de nok truffet den beslutning, at det er værd at satse på, siger han.

Betydningen af at optimere de små detaljer må man ikke undervurdere, mener han.

– Det kan sagtens være et til halvandet minut på en 30 kilometer lang enkeltstart, hvis du går fra nogle af de hold, der ikke har så meget fokus på det og kører på noget tilfældigt, til dem, der har det allerypperste.

– Det er ret meget, konstaterer han.

 

Martin Toft Madsen: Cyklen og tøjet kan stadig gøre en kæmpe forskel. Arkivfoto

 

To gange har han været med holdet på træningslejr i Spanien for at klæde rytterne på til sæsonens mange strabadser.

Men han kan heller ikke trylle.

De fleste cykelhold er kontraktligt forpligtet til at køre med bestemte cykler og udstyr, og det kan sætte visse begrænsninger.

Nogle gange er det det muliges kunst, forklarer han.

Der kan skrues på fantomdragter, hjelme og hjul, mens man kan rykke rundt på rytternes position for at gøre dem mere aerodynamiske.

Spørgsmålet er dog, om enkeltstartscykler også fremover skal spille samme rolle i cykelsporten.

Efter at Egan Bernal i januar kolliderede voldsomt med en bus under en træning på sin enkeltstartscykel, satte tidligere Tour de France-vinder Chris Froome spørgsmålstegn ved, om man burde fjerne de specialiserede cykler helt.

Det er for farligt for rytterne at øve sig i disciplinen, argumenterede han for.

Men så drastisk et tiltag vil ikke begrænse udviklingen, mener Martin Toft Madsen.

– Jeg kan godt se det for dem, der ikke synes, at enkeltstart er så sjovt. De vil nok gerne af med det. Men jeg tror ikke, at det vil sætte en stopper for udstyrsudviklingen.

– Cyklen og tøjet kan stadig gøre en kæmpe forskel, lige meget om du sidder på en enkeltstartscykel eller en klassisk racercykel, påpeger han.

FÅ ABONNEMENT