Hov, var det en smule ros til kommunen?

Hov, var det en smule ros til kommunen?
LEDER | DEBAT | 22. JUL • 05:30
Tommy Kaas
Redaktør
LEDER | DEBAT | 22. JUL • 05:30

Når man har mødt systemets værste sider, sætter man endnu mere pris på det, der virker. Og nogle gange virker det faktisk i vores kommune.

Pernille Gjettermann kaster et sjældent, men meget kærkomment positivt lys over sagsbehandlingen i Bornholms Regionskommune i sin historie om, hvorfor sommerbaren Spektakel ikke åbner i Gudhjem i år.

Vi bragte historien mandag, og her hører vi for en gangs skyld noget andet om kommunen end lang ventetid, silotænkning og fravær af menneskeligt ansvar. Dét fandt Pernille Gjettermann til gengæld i en sag i København, og i det perspektiv har hun altså ros til Bornholm.

Det, hun har oplevet hér, er nemlig af en helt anden kaliber end i hovedstaden.

I forbindelse med åbningen af Spektakel i Gudhjem for nogle år siden, var der angiveligt en kommunalt ansat, der bankede på døren dagen efter, at Pernille Gjettermann havde ringet til kommunen. Der blev skabt kontakt med det samme, og det tog kun to og en halv måned for Spektakel at få en såkaldt ibrugtagningstilladelse. I kontrast til et mere langsommeligt system i København fremstår Bornholms Regionskommune pludselig som et sted, hvor mennesker ikke blot findes i sagerne, men hvor man faktisk også som ansøger bliver behandlet som et menneske.

Vi hører ellers ofte det modsatte: At sager syltes, og at behandlingstiderne er alenlange – faktisk bliver vi ofte målt til at være blandt de langsomste i hele landet – så når nogen siger noget helt andet, er det værd at lytte.

Hvor er det skønt, at en kommunal sagsbehandler tog telefonen og derefter tog action på Spektakel-sagen. Godt, at vi viser tillid, nærhed og tilgængelighed – og erhvervsvenlighed! Det er varme ord og nogle vigtige værktøjer i det kommunale system.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT