Så meget koster det: Tre modeller for klubtilbud

Så meget koster det: Tre modeller for klubtilbud
Borgmester Jacob Trøst hae bedt om at få udarbejdet modeller for klubtilbud til elever i 4.-6. klasse. Arkivfoto: Jacob Jepsen
NYHED | ABONNENT | 6. JUN 2023 • 15:30
Henrik Nielsen
Journalist
NYHED | ABONNENT
6. JUN 2023 • 15:30

Borgmester Jacob Trøst har bedt om at få udarbejdet modeller for klubtilbud til elever i 4.-6. klasse

Bornholm har som en af få kommuner i Danmark ikke et klubtilbud til elever i 4.-6. klasse. Det har i løbet af de seneste år udviklet sig til en sag, der har politisk opmærksomhed. Sidste år bad Det Konservative Folkeparti om beregninger for et sådant klubtilbud i forbindelse med de kommunale budgetforhandlinger. I år gør borgmester Jacob Trøst fra samme parti noget lignende.

Konkret har han bedt om at få udarbejdet et forslag om klubtilbud, hvori der indgår en samarbejdsmodel med skoler og foreninger som aktører. I alt er der udarbejdet tre forskellige modeller, som er sendt til politisk behandling. Det fremgår af dagsordenen til børne- og skoleudvalgets møde i denne uge.

Den ene model er den, Jacob Trøst har bedt om. Den går ud på, at skoler og foreninger sammen danner rammer for et tilbud til 4.-6. klasse uden at være et klassisk klubtilbud. Tanken er, at en medarbejder på hver af de seks skoler modtager deltagerne, følger dem til en foreningsaktivitet og følger dem tilbage til skolen. Det sker op til tre dage om ugen i skoleåret fra klokken 13.30 til 16.30.

For skolerne og dermed regionskommunen er det en billig model. Skolerne stiller ikke med et egentligt klublokale, men blot et samlingslokale. Dermed slipper de formentlig for både anlægsomkostninger og egentlige driftsomkostninger. Hvis et arrangement bliver aflyst, er det ikke tanken, at skolen skal stille med et alternativ, og den får heller ikke et egentligt pædagogisk ledelsesansvar over for foreningerne. Den klare ansvarsfordeling reducerer kommunens økonomiske omkostninger væsentligt, fremgår det af sagsbeskrivelsen.

Da der ikke er tale om et klassisk klubtilbud, kan skolerne næppe opkræve forældrebetaling for deres bidrag til samarbejdet. Forældre skal i stedet påregne kontingenter til foreningerne.

I dialog med privatskole

De to andre modeller foregår på skolerne. Den ene rummer et delt fokus på henholdsvis samvær i klublokalet, kulturelle tilbud og aktiviteter med bevægelse. Tilbuddet gælder tre gange om ugen, hvor der er et fælles aktivitetstilbud per dag, og hvor klublokalet derudover danner base. Eleverne møder ind til afkrydsning i umiddelbar forlængelse af skoledagen, og to medarbejdere indgår i tilbuddet.

Den anden model er en skolefritidsklub tre gange om ugen, hvor eleverne i 4.-6. klasse kan møde ind i umiddelbar forlængelse af skoledagen. Normeringen svarer til den i SFO, og der er tale om et fuldt professionelt pædagogisk tilbud, der arbejder med inkluderende fællesskaber i forlængelse af skoledagen. Også her vil der være et fælles aktivitetstilbud per dag og et klublokale, der danner base.

Den politiske behandling går ikke kun ud på at vende tommelfingeren op eller ned til de tre modeller. Politikerne skal også tage stilling til en eventuel udrulning af klubtilbuddet, blandt andet om den valgte model skal afprøves i en forsøgsordning på udvalgte skoler, eller om udrulningen skal ske permanent og på alle øens folkeskoler.

I forbindelse med udarbejdelse af sagen har kommunen været i dialog med blandt andet DGI Bornholm, Rønne Privatskole og lederen af klubtilbud i Viborg Kommune.

Så meget koster det

Modellen med et samarbejde med foreninger i lokalområdet er klart den billigste for kommunekassen, fremgår det af sagsfremstillingen. Den koster 1.150.000 kroner om året. Skoleområdet skal regne med en årlig udgift på 175.000 kroner per skole, hvilket svarer til i alt 1.050.000 kroner. Derudover forventes en årlig udgift på 100.000 kroner til fritidsområdet i form af tilskud til medlemmer under 25 år og lokaletilskud. Der er ingen anlægsudgifter.

De to andre modeller kræver begge en anlægsbevilling på 8,5 millioner kroner, da der mangler lokaler til klubtilbud på nogle skoler. De årlige tilskud til skoleområdet ligger på mellem 3,3 og 3,6 millioner kroner.

En forsøgsperiode på Kongeskærskolen, Søndermarksskolen og Paradisbakkeskolen koster 5,4 millioner kroner i anlægsudgifter og mellem 1,6 og 1,7 millioner kroner til drift.