– Og så kommer ubalancen på kommunens løbende drift oveni. Vi har fået bøjet i neon og er blevet utvetydigt fortalt, at ubalancen på driften ikke går væk, siger René Danielsson.
En anden hovedårsag til de kommende års fortsat besværlige kommuneøkonomi er, at kommunen med budgetforliget skal købe 10 elbusser om året i både 2024 og 2025. Budgetaftalen antager, at godt 30 millioner kroner af den samlede indkøbspris på 102 millioner kroner skal komme fra Trafikstyrelsens grønne pulje. Men selv hvis de penge kommer, vil kommunen selv skulle sætte i alt 70 millioner kroner i elbusser over to år.
– Det store kassetræk skyldes, at alle de nye busser skal finansieres. De lægger beslag på 51 millioner kroner om året i både 2024 og året efter. 102 millioner kroner i alt. Så det er lige omkring to et halvt års hjælp fra kommunekassen, der bliver brugt på busserne, siger René Danielsson.
– Man har været så forblændet af de busser, at man har negligeret hensynet til kommunens overordnede økonomi. Og der var jo ikke nogen, der sagde, at de busser skulle købes. Det går sådan her, fordi det åbenbart skulle være den store pakke med alle 20 busser. Og købt, ikke leaset, som der også var nogle, der foreslog, siger han.
– Så i de næste år skal man enten ind og hæve skatten eller hæve parkeringsafgifterne. Og hvis man ikke vil det, skal der skæres noget fra. Og det bekymrer mig. For så vil et andet flertal ind og skulle rydde op efter den situation, der her er blevet skabt.