Hvad slår dig, når du tænker tilbage på din opvækst på Bornholm?
– Når man kommer fra en provins, som Bornholm også er, så har man en følelse af, at man virkelig selv har valgt det, man gør, når man er kommet ind i klassisk musik – i forhold til medstyrende, der kommer fra større byer, hvor mange er kommet ind i et program eller nogle institutioner med nogle meget dygtige lærere. Det kan jeg huske, jeg tænkte på konservatoriet. Når man kommer fra Bornholm, har man virkelig selv villet gå ind i klassisk musik. Jeg tror, de fleste klassiske musikere, som lidt kommer fra en afkrog, har den følelse. Til gengæld har man den overbevisning med sig, at det her vil man virkelig. Måske har man ikke været heldig at have de bedste lærere, men man har sulten for at tilegne sig god viden senere. Man føler lidt, man skal indhente noget. Jeg havde medstuderende, som var sindssygt gode, men som var i tvivl om, det var det, de ville, men de havde bare været i systemet, siden de var helt små. Både Kristoffer Hyldig og jeg fik ved et tilfælde en klaverlærer på Bornholm, som var virkelig god, Zara Pirumian, som var armensk flygtning. Det var bare et held, at hun dumpede ned. Hun gav os et ordentligt skub rent teknisk. Så var jeg også heldig, at Sjællands Kirkemusikskole havde en afdeling på Bornholm. Det var også et godt tilbud.
Hvilket forhold har du til Bornholm i dag?
– Jeg elsker at komme til Bornholm. Jeg har stadig familie på Bornholm. Min mor bor i Aakirkeby, og så har jeg en bror, som er flyttet tilbage til øen, og som bor på et landsted i Østermarie sammen med sin familie. Jeg har også stadig venner fra skoletiden, som jeg holder af at besøge. Jeg skal ikke udelukke, at min mand og jeg kunne finde på at flytte til Bornholm en dag.
Ruben Munk