Ny chefredaktør: 'Der er meget dejligere på Bornholm end i København, og det gælder også uden for sæsonen'

Ny chefredaktør: 'Der er meget dejligere på Bornholm end i København, og det gælder også uden for sæsonen'
Kristoffer Gravgaard og hans familie flytter til Helligpeder i forbindelse med hans nye job som ansvarshavende chefredaktør på Bornholms Tidende. Foto: Jens-Erik Larsen
MEDIER | BORNHOLM | ABONNENT | 6. JUL 2021 • 11:10
MEDIER | BORNHOLM | ABONNENT
6. JUL 2021 • 11:10

Bornholms Tidende har fundet sin nye chefredaktør, som tager over efter Øjvind Hesselager, der forlod avisen i marts måned. Siden da har Nanna Krogh været konstitueret i stillingen.

Det oplyser direktør Kim Eland, som ser frem til samarbejdet og kan fortælle, at valget faldt på Kristoffer Gravgaard, som er udviklingsdirektør på Ritzau, men i øvrigt har været vidt omkring i dansk presse.

Han blev fundet i et felt på knap 10 værdige ansøgere.

– Blandt dem valgte vi fire kandidater, som bestyrelsen og jeg havde til flere samtaler, siger Kim Eland.

Hvad gjorde udslaget?

– Det gjorde Kristoffers erfaringer med ledelse og udvikling og hans redaktionelle baggrund. Han er lidt en slags entreprenør, hvad det sidste angår, for han lavede allerede i gymnasiet ugeaviser sammen med nogle kammerater og var siden med til at starte flere landsdækkende aviser i nullerne.

Var der krav om, at han skal bo på Bornholm?

– Ja, men han og familien har allerede haft bolig på Bornholm siden 2015, og hans hustru, Helene Marie Hassager, hvis far er fra Bornholm, så de er i forvejen kommet her meget, minimum en gang om måneden de senere år. På den måde tror jeg, man kan sige, at han får en nem indflyvning til Bornholm. Han har også allerede engageret sig lidt i havneforeningen i Helligpeder, hvor deres hus ligger.

Og du er glad for valget?

– Ja, meget. Det tæller også på positivsiden, at han på Ritzau har arbejdet med digital udvikling gennem mange år. Det betyder, at vi får nogle kompetencer ind i huset, som kan bidrage til at videreudvikle det, vi allerede er i gang med, siger Kim Eland.

Lige sådan har bestyrelsesformanden for Bornholms Tidende, Peter Brandt, det, kunne han fortælle avisens medarbejdere, da han tirsdag formiddag præsenterede dem for den nye chefredaktør, som deltog via et såkaldt teamsmøde på storskærm, så alle kunne hilse på hinanden.

– Det var et utroligt stærkt ansøgerfelt, sagde Peter Brandt, umiddelbart inden den nye chefredaktør, som tiltræder den 1. september, tonede frem på skærmen.

– Man blev helt ydmyg, når man så, hvem der søgte stillingen, fortsatte bestyrelsesformanden.

– Ville de virkelig Bornholms Tidende så meget?

Han kunne da også fortælle, at det var en enig bestyrelse, der pegede på Kristoffer Gravgaard.

– Han er stærk på det digitale og kan bidrage til den transformation, vi skal igennem, slog Peter Brandt fast.


Kristoffer Gravgaard. Pressefoto: Ritzau Scanpix

Fantastisk avis

Også Kristoffer Gravgaard kan levere et glad budskab til avisens medarbejdere og læsere:

– Jeg elsker Bornholm og lokaljournalistik, fortæller han og afslører, at lige siden han begyndte at komme jævnligt på Bornholm i 2006 – og ikke mindst siden familien købte hus i Helligpeder i 2015 – har han grublet over, om det var muligt at kombinere sit journalistiske virke med øen.

Og nu ser han absolut frem til sin nye opgave:

– Jeg glæder mig helt vildt til at lave fællesskabende journalistik på Bornholm. Bornholms Tidende er en fantastisk avis på en pragtfuld ø. Bornholm og Tidende kan udrette endnu mere godt i fremtiden, hvis vi står sammen. Det vil jeg sammen med resten af redaktionen bidrage til. Foran os har vi en stor opgave med at samle endnu flere bornholmere i det digitale fællesskab tidende.dk. Det kan vi kun gøre ved at forstå bornholmernes behov. Ved at tage ud og forstå læserne bedre – både dem, der lige har forladt tidende.dk, og dem, der lige er kommet til – kan vi udvikle fællesskabet.

For ham er det vigtigt, at Bornholms Tidende gør tre ting godt:

– For det første skal vi holde magthaverne i ørerne, både når kommunen indfører spærretid, og når trafikministeriet glemmer stabilisatoren til færgen. Derudover skal vi hjælpe bornholmerne med viden, som giver dem praktisk værdi til deres liv. Det kan være alt fra spændende arrangementer på øen over økonomiske tricks og til viden om nye kommunale regler. Den sidste vigtige del af Tidende er at dyrke debatten på Bornholm. Den skaber fællesskab og forædler demokratiet og dermed vores samfund.

Men Kristoffer, det er vel næppe de letteste tider for aviser generelt med et presset annoncemarked og og en nyhedsstrøm, som måske har tendens til at gå lidt uden om de etablerede medier, så man har lyst til at spørge: Hvordan tør du?

– Dels, fordi hjertet måske fylder mere end hovedet, siger den kommende chefredaktør.

– Altså, fascinationen og begejstringen ved lokaljournalistik på Bornholm fylder meget, men når jeg slår hjernen til, vil jeg også sige, at der jo i de her tider er kommet en tendens til, at der faktisk er en betalingsvillighed for journalistik og godt indhold på nettet, hvor vi tilbage i nullerne oplevede, at alting skulle være gratis, alt blev foræret væk og forrretningsmodellen manglede. I dag er pressen bevidst om, at vores eneste overlevelsesstrategi er at lave ordentlig journalistik på abonnement. Og heldigvis er læserne begyndt at honorere det ved at købe flere abonnementer og være på det rene med, at det har en omkostning at opsøge noget godt indhold og blive rustet til sin hverdag.

Fristede konen

Kan du sige noget om, hvor meget du vil vægte papiravisen som produkt?

– Jeg kan ikke sige det præcist endnu. Men jeg kan overordnet sige, at papir på den ene side er fantastisk, fordi det leverer en meget bedre læseoplevelse end en skærm. Så kan man knække, at læserne har en fornemmelse af, at de har en god luksuslæseoplevelse, som bibringer dem en god stund, så har papiret masser af år foran sig. Men kan man ikke det, og er papiret bare en dyr udgave af det digitale, er det ikke så ligetil, siger Kristoffer Gravgaard.

Kan du fortælle om de tankeprocesser og overvejelser, både du og din familie var igennem, inden du søgte stillingen?

– Det er sådan, at hver gang vi kommer til vores hus på Bornholm, kniber vi os åndeligt talt lidt i armen og spørger os selv, hvorfor er det, vi ikke bor her? Der er meget dejligere end i København, og det gælder også uden for sæsonen, og processen har været, at da stillingen så blev slået op, troede jeg egentlig ikke, jeg kunne friste min kone til en rigtig tilværelse på Bornholm, som hendes far kommer fra, men da hun så sagde, at det syntes hun, vi skulle gøre, skrev ansøgningen sig selv.

Den nye redaktør har de seneste ni år været ansat på Ritzaus Bureau, aktuelt som udviklingsdirektør. Den journalistiske karriere begyndte i Bydelspressen i København i 1995. Her startede han Lokalavisen Kartoflen, Strandvejens Lokaltidende og Rundetaarn Avis og udgav også Lokalavisen Rendestenen sammen med den journalistiske sprælle- og reklamemand Jacob Ludvigsen, som boede en stor del af sit liv på Bornholm.

Kristoffer Gravgaard har siden da været med til at starte metroXpress, dagbladet Dagen, den islandske Nyhedsavisen og har tidligere været chefredaktør og direktør for Nyhedsbureauet Newspaq.

Han er gift med journalist Helene Marie Hassager. Sammen har de Max på 10 år og Leo på 6 år. Familien flytter ind i sit gamle fiskerhus i Helligpeder i forbindelse med hans nye job.