I 25 år har Johann forhindret dit tv i at havne på Bofa

I 25 år har Johann forhindret dit tv i at havne på Bofa
Johann Aakjær Karlsen har givet livreddende førstehjælp til mange tv. I starten var det billedrørsfjernsyn, nu er det næsten udelukkende fladskærme. Foto: Jesper Gynther
NYHED | ABONNENT | 1. MAR 2024 • 05:30
Jesper Gynther
Journalist
NYHED | ABONNENT
1. MAR 2024 • 05:30

Det gør stadig ondt i maven på Johann Aakjær Karlsen, når han tager på genbrugspladsen og ser den bunke af elektronik, som folk smider ud. I 25 år har han nemlig sat en ære i at reparere ting i sit firma Service Centret Bornholm. Nu håber han, at et fradrag kan få flere bornholmere til at vende ryggen til brug-og-smid-ud-kulturen.

Allerede som barn viste Johann Aakjær Karlsen interesse for at reparere ting. Hvis hans familie eller venner havde noget, der var gået i stykker, forsøgte han med stor ildhu at få det til at virke igen. Derfor var valget nemt, da han som ung skulle finde ud af, hvilken retning i livet han ville gå.

I 1994, som 20-årig, startede han i mesterlære hos Flemming Schellerup Nielsen, som ejede Servicecentret i Allinge, og efter tre år var han færdiguddannet som radio- og tv-mekaniker. Efter aftjent værnepligt fik han arbejde hos sin gamle læremester, men det varede kort. Flemming Schellerup Nielsen så nemlig en stor stjerne i den unge mekaniker.

– Det gik så godt, at han spurgte mig på et tidspunkt, om jeg ville overtage hans radio- og tv-værksted, for han drev også en grillbar på Allinge havn, og det var blevet lidt for meget for ham at styre begge butikker. Så efter mange overvejelser og et skridt ud i livet, blev jeg selvstændig den 1. marts 1999, fortæller Johann Aakjær Karlsen, som derfor i dag kan fejre 25 års jubilæum med Service Centret Bornholm, som han omdøbte virksomheden til.

Udvidede forretningen

I starten var han den eneste medarbejder i virksomheden. Og der var nok at lave, for med i købet fulgte en lukrativ servicekontrakt med FDB (i dag kaldet 'Coop', red.), som betød, at værkstedet var det eneste på Bornholm, hvor man kunne få repareret tv og radio, som var købt i brugsforeningerne og Kvickly-butikkerne. Det var typisk mærker som Lumatron, Finlux og Nokia.

Som en anden Mads Skjern så Johann Aakjær Karlsen hurtigt muligheder for at udvide forretningen. Han lavede en samarbejdsaftale med Servicecentergruppen Danmark, som havde værksteder i resten af landet, og dermed kunne Service Centret Bornholm nu også tilbyde reparationer af tv og radio fra mærker som Sony og Samsung, som var købt i eksempelvis Bilka og Elgiganten. Det var ikke tidligere gjort på Bornholm.

– Det var en win-win-situation for alle. Vi fik mere at lave, og leverandørerne sparede omkostningerne på fragt, fordi de ikke længere behøvede sende produkterne til et værksted ovre, fortæller Johann Aakjær Karlsen, som løbende har kastet sig over flere og flere forretningsområder.

I dag servicerer virksomheden lydanlæg i kirkerne og på færgerne, ligesom den også reparerer flaskeautomaterne på Bornholm.

– Vi har faktisk ingen begrænsninger, og ringer de akut nede fra elektrikeren og siger, de har et stykke elektronik, hvor reservedelene ikke kan hentes hertil før om en uge, så kigger vi på det.

Arbejder med sin kone

Det er stadig reparationer af privatpersoners elektronik, som er virksomhedens hjertebarn. Og også her har man udvidet. Udover tv og radio, kan man nu få repareret sin mobiltelefon, tablets, computer, robostøvsuger og mange andre ting i værkstedet, som siden 2019 har ligget på 'Slottet' i Rønne.

– Vi gør en ære i at reparere i stedet for at kassere, og vi giver det gerne et ekstra skud, fortæller Johann Aakjær Karlsen, som i dag har fire ansatte i sin virksomhed, heriblandt sin egen kone, Randi, som står for det regnskabsmæssige.

Hun må ligesom resten af familien leve med, at han har en dårlig vane med at tage arbejdet med hjem.

– Det bliver ikke et 8-16-job for mit vedkommende. Hvis vi har en udfordring, som vi skal have løst, så kan jeg godt finde på at tage den med mig og gå derhjemme og tænke over tingene eller søge på internettet, om andre har haft samme udfordring. Min familie synes nok, jeg tænker lidt for meget over tingene en gang imellem og siger de: "Prøv nu at komme ned på jorden, det er os, du har her", fortæller han.

Foreslår reparationsfradrag

Når Johann Aakjær Karlsen ser frem i tiden, håber han, der bliver indført et fradrag for reparation af elektronikprodukter. Det kunne forhåbentlig skaffe ham flere kunder, og samtidig kunne det hjælpe til at mindske rovdriften på verdens ressourcer.

– Interessen for at få repareret sine ting har været stigende på grund af inflationen, men jeg oplever desværre stadigvæk, at mange har den holdning, at det kan ikke svare sig at reparere, så er det billigere at købe et nyt. De tror, det er for dyrt, uden at de har fået det undersøgt. Det er lidt op ad bakke, det kan jeg jo se, når jeg tager på genbrugspladsen, hvor der er enorme mængder af elektronik, der er blevet smidt ud. Nogle gange er det også nyere produkter, hvor jeg tænker, at det kunne da være sjovt at finde ud af, hvad den fejler.

– Jeg tror, et fradrag kunne ændre på folks tankegang, siger han og peger på, at det allerede nu ofte kan betale sig at reparere i stedet for at købe nyt. Senest reparerede han et tv for en kunde, som fortalte, at et nyt tv ville koste 2500 kroner. Reparationen endte med at koste kunden 900 kroner.

– Det kunne være sjovere, hvis der kunne genanvendes mere og repareres mere. Også fordi det kræver jo enorme ressourcer at producere et nyt tv. Ædelmetaller i sig selv, som bliver brugt i meget udstyr i dag, er jo en mangelvare generelt, og det bliver nok ikke bedre i fremtiden, konstaterer han.

25 år går hurtigt

Tror du Service Centret Bornholm også er her om 25 år?

– Nu tog jeg jo skridtet dengang med at lave reparationer og beholdt den plan, jeg havde. 25 år går jo hurtigt - især når der er drøn på hver dag. Og jeg mener, at der skal være sådan et værksted på Bornholm!

– Jeg er ikke i tvivl om, at det er nemt nok at sælge et produkt, det kan man jo bare bestille med posten, og så kommer det. Men der skal være nogen til at sætte det op eller til at reparere det, hvis det går i stykker. Så for servicecentrets vedkommende tænker jeg, at vi eksisterer fremadrettet. Og hvis der bliver indført et fradrag, og det bliver endnu mere populært at få repareret sine ting, så kan det være, vi kan ansætte endnu flere og bliver nødt til at flytte et andet sted hen for at få mere plads.

25 års jubilæet fejres fredag den 1. marts kl. 12-15 med en reception på værkstedet på "Slottet" i Rønne.

Service Centret Bornholm har siden 2013 også repareret telefoner. Det skete i forbindelse med opkøbet af virksomheden Phone Fix. Foto: Jesper Gynther

 

Allerede som barn havde Johann Aakjær Karlsen en stor interesse for at reparere ting, og som voksen har han gjort det til en levevej. Foto: Jesper Gynther

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT