Nylars Samlingshus fylder 125 år i 2026, og i Nylars jubler man nu over muligheden for at give det efterhånden slidte hus en ansigtsløftning.
Det kan ske takket være et tilskud på 750.000 kroner fra Nordea-fondens Renoveringspulje.
– Bygningen er virkelig nedslidt. Så vi snakkede om, hvad vi skulle gøre. Penge har vi ikke for mange af, og det kommunale tilskud bliver sat ned hvert år. Så vi var lidt pressede og blev enige om, at det vi kunne gøre, var at søge Nordea-fondens Renoveringspulje. Derfor var vi to, der kastede os ud i det og søgte i marts. Vi havde aldrig prøvet at lave sådan en ansøgning før, så vi regnede ikke med at få noget. Men det gjorde vi "fankemaj". Så nu er vi helt oppe at ringe, siger Ditte Dideriksen, formand for Nyvest Centret, hvorunder samlingshuset hører.
En stor del af tilskuddet skal bruges på en filtsning af huset. Ditte Dideriksen oplyser, at ideen er at få bragt huset tilbage til dets oprindelige farve fra 1901.