Ny lukkelov: En styrke for Bornholm

KOMMENTAR | DEBAT | Tirsdag 17. juni 2025 • 19:00
Af:
Erhvervsminister Morten Bødskov
Lea Wermelin
MF for S
KOMMENTAR | DEBAT | Tirsdag 17. juni 2025 • 19:00

Den vil styrke bymidter, handel og turisme på Bornholm.

Solskinsøens eller Østersøens perle - Kært barn har mange navne, og der er god grund til, at Bornholm hvert år tiltrækker folk fra nær og fjern.

For at styrke den lokale økonomi og imødekomme både turisters og fastboendes behov, så gør vi det nu muligt, at butikker i bymidten i mindre byer (under 16.850 indbyggere) får større frihed til at holde åbent på tidspunkter, der tidligere var begrænset af forældede regler.

På helligdage, hvor besøgstallene ofte er høje og mange lokale også har tid til at ose, skal butikkerne kunne udnytte de gode muligheder, der er for at blomstre med liv og handel.

Det har blandt andre de lokale erhvervsdrivende i Rønne længe efterspurgt.

Modernisering og styrkelse

Derfor moderniserer vi nu lukkeloven.

Bag aftalen står regeringen sammen med DF, Konservative og Radikale.

Det handler kort og godt om at sikre levende bymidter, udvikling, turisme, jobs og handel.

Helt generelt gør vi det lettere for alle butikker – også i større byer - at holde åbent ved arrangementer på lukkedage - for eksempel til byfest eller julemarked.

Vi styrker også de borgerdrevne dagligvarebutikker med en pulje på 10 millioner kroner.

For købmanden er afgørende for vores små byer og lokalsamfund.

Det hele kommer oveni, at 140 millioner kroner er ved at blive uddelt til bymidter rundt omkring i landet for at sikre god og bæredygtig udvikling af bymidterne.

Fra politisk side vil vi gøre, hvad vi kan for, at Danmark også i fremtiden bugner af stærke lokalsamfund.



INDENFOR

Nu styrer Linda Hodda
EKSKLUSIV | ABONNENT

Nu styrer Linda Hodda

En spontan mail, og pludselig stod Linda Olsen som leder af Folkehuset Hodda.
Oliekongen nyder sit nye liv
EKSKLUSIV | ABONNENT

Oliekongen nyder sit nye liv

Manden bag rapsolie-eventyret på Lehnsgaard.
FÅ ABONNEMENT