Det er den 8. januar 2024. Klokken er 18:00. Povl Anker skal til at forlade Rønne Havn med kurs mod Ystad. Klokken 18:00 i januar er dagslyset er væk. Men det er det røde lys i molefyret også. For molefyret er ikke tændt. På den modsatte mole vil der normalt være et molefyr, der lyser grønt. Bare ikke lige nu, for der er ved at blive bygget en helt ny mole, og derfor er der endnu ikke opført et molefyr.
Det eneste, Povl Ankers kaptajn har at styre efter, er ”skumsprøjt fra bølgerne, der brød over fyret,” mens vejret betegnes som ”ekstremt”. Præcis sådan skriver Molslinjen i en indberetning til Søfartsstyrelsen. Det viser dokumenter fra styrelsen, som Tidende har fået aktindsigt i. Rederiet påpeger samtidig i deres indberetning, at det med det manglende lys på molen og i selve havnen er noget, der er sket flere gange, ligesom bøjer også er placeret forkert og driver rundt.
Ikke for kaptajnernes magelighed
Flere kaptajner udtalte sig i januar anonymt til mediet Bornholm.nu om deres bekymring for sikkerheden i Rønne Havn. Da Tidende interviewede havnens direktør, Lars Nordahl, om deres kritik, sagde han, at der ikke var noget om snakken, og det bare var private personers holdning. Lars Nordahl fastslog samtidig, at man ikke laver en havn for Molslinjens kaptajners mageligheds skyld, og at rederiet på ingen måde har kritiseret sikkerheden i havnen.