I lørdags kunne Tidende fortælle historien om, at Molslinjen har indberettet en række sikkerhedsproblemer til Søfartsstyrelsen.
Her lyder det blandt andet, at det eneste, Povl Ankers kaptajn har at styre efter, er ”skumsprøjt fra bølgerne, der brød over fyret,” mens vejret betegnes som ”ekstremt”. Rederiet påpeger samtidig i deres indberetning, at det med det manglende lys på molen og i selve havnen er noget, der er sket flere gange, ligesom bøjer også er placeret forkert og driver rundt. Og ifølge Molslinjens administrerende direktør, Kristian Durhuus, skyldes inddragelsen af Søfartsstyrelsen, at Rønne Havn ikke har reageret hurtigt nok.
– Det er ikke gået så hurtigt, som vi, og ikke mindst vores kaptajner, kunne have ønsket sig. Det er derfor, vi i flere tilfælde, jeg tror, det er syv gange, har inddraget myndighederne, fordi der ikke er blevet reageret hurtigt nok på problemstillingerne i havnen, lød det fra Kristian Durhuus.
Jacob Trøst lægger dog mærke til, at Rønne Havn har håndteret de nævnte problemer.
– Og jeg har ikke grund til at tro andet, end at man har håndteret dem i den hastighed, man kan. Og hvis det modsatte er tilfældet, er det et anliggende mellem Rønne Havn og Molslinjen. Det er ikke trafikkontaktrådets opgave at blande sig i, siger Jacob Trøst.