– Jeg vil til enhver tid fastholde, at det er sikkert at besejle Rønne Havn. Men jeg godt forstå, at de har deres observationer, og det er netop derfor, at vi hver eneste dag klokken 07:15 taler med alle de aktører, der er i og omkring Rønne Havn. Det vil sige Expressen, Hammershus, Danpilot, og hvem der nu ellers er. De joiner et teams-møde med henblik på at indrapportere, om det er noget, og samtidig kan vi koordinere trafikken ind og ud af havnen. Derudover har vi taskforce-møde hver 14. dag. Jeg har været med på alle 22, og jeg må sige, at Bornholmslinjen (Molslinjen) har været rigtig dygtige til at komme med forhold, som de gerne vil have udrettet, udbedret eller i virkeligheden tilføjet til Rønne Havn, som vi ikke har tænkt på førhen. Det er sådan noget som belysning af kajerne, som vi går ud og installerer. Hvis de har et ønske om det, gennemfører vi det med det samme. Så jeg synes faktisk, at vi er rigtig lydhør, og vi samarbejder rigtig, rigtig godt med Bornholmslinjen i denne her ombygningsfase, siger driftsdirektør i Rønne Havn, Thomas Bay Jensen.
Hvordan kan det være, at der ikke er et alarmsystem, som reagerer, hvis fyret går ud?
– Det kunne man måske godt sætte på. Vi har ikke et alarmsystem, men til gengæld har vi observationer fra vores havnevagter, som har rigtig meget at se til. Det vil sige, at i det øjeblik, lyset går ud, så hvis det var, at vores havnevagter havde set det direkte ude på det pågældende fyr, så havde de også konstateret, at fyret ikke havde virket og ordnet med det samme. Der står i den pågældende rapportering, at det blev observeret og rapporteret til havnevagten klokken 18:00. Klokken 18:30 var det udbedret. Uanset hvad så har vi også både før vi gik i gang med byggeriet og under byggeriet et rigtig godt samarbejde med Bornholmslinjen om, at de er vores øjne og ører derude og rapporterer ind, når der kan være ét eller andet, som ikke virker. Vi har rigtig meget lys rundt omkring. Det er både lys, der belyser molerne, tågelys, både styrbord og bagbord, midtfarvandsafmærkning og særlige bøjer. Vi går ud og laver rutinemæssige undersøgelser af, hvordan vores belysning ser ud. Det gør vores entreprenører, men de har ikke noget automatik på det, som giver en alarm. Det kan man overveje, om man skal, men det har vi ikke. Og det tror jeg heller ikke, at der er nogen andre havne, der har.
Rederiet har også angivet, at belysningen i selve havnen ikke er tilstrækkelig. Hvad synes du om den kritik?
– Der har Bornholmslinjen rettet en forespørgsel til havnen, om vi ikke kunne sætte noget ekstra lys op på Kaj 30 og på den søndre endemole. Og så snart, det var muligt, blev det gjort. I forbindelse med opsætning af lys på Kaj 30 blev det gjort dagen efter. På den søndre endemole forholder det sig lidt anderledes. Der er der ikke er noget strøm ud til, og det står en smule udsat. Så der gik lige to eller tre dage, før vi fik sat noget lys op der. Det er noget, de ønsker, det er ikke et krav. Men dem synes vi er rigtig, rigtig fornuftige, og vi ville i virkeligheden hellere gøre hvad som helst for færgerne og de andre kunder, der benytter sig af havnen. Vi vil gøre hvad som helst for, at den er så sikker som overhovedet muligt. Og så må jeg bare sige igen – det er jo det, vi konstant sidder og drøfter i de her taskforce-møder, som vi startede op i starten af marts sidste år.