Vi siger det igen og igen: Østersøen er vores landevej, vores livsnerve. Vi har brug for færger, der sikkert transporterer os frem og tilbage, og vi har brug for, at det bliver gjort smidigt og uproblematisk. Eller, så smidigt og uproblematisk som muligt, selvfølgelig.
Lidt ligesom en computer eller anden teknik er vores færger jo noget, der helst bare skal være der og virke, uden at vi lægger nævneværdigt mærke til dem. Vores statskasse betaler enorme summer for dét, så det er ikke for meget forlangt, at alle involverede gør sig umage i den hensigt. Det indebærer blandt andet en god dialog med de andre parter, og her svigter Bornholmslinjen og Rønne Havn tilsyneladende lige nu.
De må og skal have tingene til at fungere bedre sammen, for når rederiet udsender pressemeddelelser og fortæller, at havnen lægger "hindringer i vejen", eller ser sig nødsaget til at inddrage myndigheder, fordi det på havnen ikke går så hurtigt, "som vi, og ikke mindst vores kaptajner, kunne have ønsket sig", så er der tale om en knast mellem parterne, som skal tages alvorligt, og som skal løses gennem en langt bedre dialog.