Pava vil redde livet i Østersøen

Pava vil redde livet i Østersøen
KOMMENTAR | DEBAT | Mandag 6. marts 2023 • 05:30
Af:
Poul Pava
KOMMENTAR | DEBAT | Mandag 6. marts 2023 • 05:30

Med hjælp fra Ocean Prawns vil Pava rulle et nyt storstilet projekt ud i Østersøen, der kan skabe liv.

Ring tinge ling ind til Tidende - ha ha.

Dav Poul Pava. Det er godt, du ringer. Vi skal lige tale om det bankohalløj. Vi har fået en regning for 16 plader og tre stykker kage og kaffe. De siger, du fortalte dem, at du var sendt ud for Tidende, og at dit pressekort lå hjemme. Det er ikke sandt, og du har heller ikke et pressekort.

– Hold Kristoffer, hold. Jeg sagde, at jeg måske fik et kort på et tidspunkt, så det må de have misforstået. Jeg syntes også, de overdriver den kritik af mig. Det er jo ikke et formel 1-racerløb, man går til, når man spiller banko. Men det skulle man tro, så hurtigt som de råber op. Det var derfor, jeg brokkede mig. I kan få halvdelen af den flæskesteg, jeg vandt, og så er vi kvit med den regning for de plader og kage.

Nej Pava, dem betaler du selv. Du er ikke udsendt af os nogen steder fremover - og slet ikke til banko mere.

– Nå.

De siger, du lovede dem en artikel.

– Nå. Så siger vi det. Men jeg har en ide til, hvordan vi kan få flere torsk i Østersøen - specielt derude hvor de har sprængt den gasledning i stykker, for det er helt dødt der. Min ide er, at vi i forvejen er en grøn energiø. Hvorfor ikke blive til en grøn Østersø også? Min ide går ud på at samle alt madaffald, som alle forretninger smider ud, supermarkeder og tankstationer, restauranter og så videre. Det skal samles et sted. Så kommer der en vognmand og kører alt madaffald, wienerbrød, leverpostej, hamborgryg, pålæg, flødekager og madrester af en hver slags ned til havnen og læsser det hele på et skib, der så sejler ud til den gasledning og læsser hele lortet af ned i havet. Så kommer krebs og en masse dyr også småfisk og større fisk som torsk og æder der. Sæler og andre større dyr vil også spise sig mætte i madrester, og dermed får vi igen en masse liv ude i Østersøen. I dag bliver det hele kørt på Bofa og går op i røg. Hvad tænker en chefredaktør om den ide?

Hvad siger havbiologer til den ide, og hvad med alle grøntsagerne, skyller de ikke ind på land, tror du, og forurener alle vores strande?

– Grøntsager spiser fisk jo ikke. Men de skal køres ud til en svinefarm eller blandes i en gyllebeholder oppe ved biogas. Havbiologer ved ikke en pind mere, end jeg selv gør om det emne. Det er en win-win for alle, og idéen kunne brede sig til alle verdens lande og oceaner. Yes chef, ha ha! Nye idéer lig med nye store succeser. Yes.

Hvem skal stå for at sejle det ud i havet, tænker du?

– Jeg har tænkt mig at ringe til Ocean Prawn nede i Nexø. Ham den gamle går og keder sig og vil helt sikkert måske godt investere i en kutter, der kan bringe madaffald ud. Jeg kender hans søn, Daniel, en kæmpe flink fyr, og så får jeg ham til at spørge sin far. Det bliver en succes - en stor verdensomspændende succes, bare vent og se.

Du kommer ned og afregner det bankohalløj først, og så kan du sende resten ind på mail, Pava. Jeg løber igen. Vi ses på mit kontor i morgen. dut dut dut dut.

– Nå, er det mere vigtigt end at føre en god ide ud i livet. Hvad fanden tænker I på nede på den avis. Her kommer jeg med en genial ide, og så skal jeg selv betale nogle bankoplader og noget kage. Hallo chef, grøn energiø, grønt havmiljø og nul madspild! Amatører.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT