Pava vil have nyt job på Tidende

KOMMENTAR | DEBAT | Mandag 23. oktober 2023 • 05:30
Af:
Poul Pava
KOMMENTAR | DEBAT | Mandag 23. oktober 2023 • 05:30

Pava mangler penge og vil være medierådgiver på Tidende. Men det går ikke helt som planlagt.

– Hallo chef. Fandens til ballade det gav det lyskrydsværk sidste mandag. Bonderøve alle sammen!

Hov hov, Pava. Tal ordenligt. Læserne skal have lov til at være uenige. Det er derfor dine indlæg ligger under debat.

– Nå, men kan det så ikke ligge et andet sted? På bagsiden kunne debatten for eksempel være. Det er bedre fremover, og så skal jeg have et foto af mig selv ind på side 2, som I har lovet, hvor jeg får plads side om side med dig og de andre - gerne ved siden af dig. Dér skal mit foto ligge. Har du modtaget det, jeg sendte, Kristoffer?

Ja ja. Men det skal du ikke. Det har jeg vist sagt før. Så videre Pava. Videre.

– Hvorfor ikke det da?

Jamen det skal du ikke. Du er ikke en publicistisk uafhængig og tilstræbt objektiv journalist ligesom redaktionen. Slut med den snak, Pava. End of story. Hvad har du på tapetet i dag?

– Den stilling som medieådgiver du har slået op. Den vil jeg godt søge. Jeg mener godt, jeg kan udfylde den rolle og skaffe flere kunder i butikken, som man siger. Hva giver det i løn per måned, Kristoffer?

Jamen øh. Der er allerede meget gode samtaler i gang, så det bliver ikke aktuelt, Pava. Tak for tilbuddet. Det bliver nej tak, desværre.

– Har I overhovedet læst den ansøgning, jeg har sendt ind omkring det job?

Ja det har vi, og det er ikke aktuelt med dig i det job. Dine evner er langt bedre til den kreative klumme, som du laver hver mandag.

– Hvorfor fanden svarer I ikke tilbage så og i det mindste skriver, at den er besat. Det er da det mindste, man kan gøre - også når jeg allerede er så stor en del af avisen. Det er for dårligt, mener jeg.

Vi svarer alle ansøgere, når stillingen er besat. Indtil da er du teoretisk stadig i spil min ven.

– Ja tak. Og kan man stole på, at den er besat, når I melder det, eller er det løgn og latin, som man siger, når alt andet går galt på den avis. Prøv lige med sandheden, Kristoffer. Jeg tvivler på, at den bliver besat, og så får man en gang snik snak fra jer af, som ja sikkert er løgn. Fortæl så sandheden. Det er du stor nok til, Kristoffer.

Ja. Den er endnu ikke besat. Men jeg bestemmer ikke, hvem vi ansætter her på avisen som sælger. Det er vores salgschef, der sidder med det ansvar. Jeg aner heller ikke, om du kunne fungere som medierådgiver eller sælger, som det tidligere hed. Du skal også passe ind i miljøet på avisen. Her tror jeg, at dine kræfter er bedst brugt udenfor bygningen, hvis du forstår.

– Nå. Mener I det?

Ja. Det mener jeg sådan set. Du er virkelig god til dine egne påfund, hvor du deler læserne i dem, der holder meget af dig og morer sig, og dem, der er forarget over, at du må få taletid og spalteplads. Du er med til at sætte lidt fut i vores vigtige, men lige mere tørre dækning af politik, trafik, krimi, kultur og foreningslivet. Men jeg tvivler på, at det er en god ide at have dig fysisk i bladhuset.

– Jeg skal have tjent nogen skejsere for fanden. Hvad kan det så blive til nede ved jer? - bare 3-4 timer hver dag for eksempel. Det kniber lidt med at sælge billeder her om efteråret, så jeg skal sku have fundet på noget i en fart, chef?

Nede i pakkeriet har vi altid brug for gode chauffører og bude. Har du kørekort og kan du stå op tidligt, så har vi brug for dig, Pava. Det er på overenskomst med ordnede forhold.

– Gu’ vil ej, Kristoffer. Niks biksen. Aldrig i livet. Jeg har været billedkunster i 30 år, skal jeg så hjælpe med at pakke reklamer for Tidende? Glem det. I kan pakke jeres tilbud selv. Det bliver i hvert fald ikke mig. Er du bleven sindsyg mand?

Du skal altså tale ordentligt - også til mig Pava. Det andet vil vi ikke stille op til mere, og du mister retten til at komme ud med dine klummer fremover, hvis du ikke modererer dit sprogbrug. Jeg løber igen, og det var bare et godt tilbud til dig min ven. Vi er stolte af vores bude og chauffører, så det burde du også være. De bringer troværdig viden ud til hele Bornholm hver dag og sikrer, at vores lokalsamfund har fælles viden, holder sammen og hjælper hinanden. Farvel og tænk over det. Du kan formentlig begynde på fredag, hvis du vil.

– Gu vil jeg ej. Farvel med jer åndsvage avis. Farvel. Magen til idioti skal man sgu lede længe efter, farvel.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT