Pava i opgør med verdens undergang

Pava i opgør med verdens undergang
KOMMENTAR | ABONNENT | 15. MAJ 2023 • 05:30
Af:
Poul Pava
KOMMENTAR | ABONNENT
15. MAJ 2023 • 05:30

Konspirationsteoretikerne, Coronas Vidner og Jehovas Ditto preller af på Pava.

Hvorfor tror så mange på jordens undergang, og hvorfor eksistere alverdens konspirationsteorier? På sygehuset i Rønne har jeg rigelig med tid til at spekulere over disse spørgsmål. I dag handler det om Jehovas Vidner, antivaxere og konsperationsteoretikere.

Alle dele trives i bedste velgående - også her på øen Bornholm. Men hvorfor opstår disse mere eller mindre abnorme teorier, og hvad får folk til at melde sig ind under disse faner?

Lad os starte med de mere fredelige: Jehovas Vidner. Jeg taler tit med dem på Store Torv. Menigheden blev stiftet af den amerikanske forretningsmand og prædikant Charles Taze Russel i 1852 med udgangspunkt i biblen. Her blander de 8 millioner vidner æbler og pærer sammen - nemlig det nye og gamle testamente, så det passer ind i deres egen fortælling om, at resten af de cirka 8 milliarder mennesker og utallige forskellige religioner lever helt forkert og stadig lever helt forkert den dag i dag. Der findes kun en sand vej, og den vej opfandt forretningsmanden Charles, og mon ikke efterkommerne af ham lever det gode liv, da en lang række af undersåtterne donerer en del af deres løn til alle, der sidder i toppen af den forretning/religion .

Ligesom antivaxerne og konspirationsfolket er der kun en sand vej: Deres egen. Konspirationsfolket har også en bibel. Det er det store mørke internet, hvor de flittigt søger efter dokumenter, der kan bevise, at vi alle er forgiftet af store magtfulde og ufattelige rige familier rundt om i verden.

Alle os, der står uden for Jehova og andre gruppers fanatiske profetier, ja os alle cirka 8 milliarder mennesker lever på en stor grim løgn, og vi er i modsætning til antiwaxerne og den gren snotdumme nok og uvidende til ikke at fatte en pind af, hvad der foregår. Ja selv mig her som forfatter er også debil.

Medierne worldwide, medicinal industrien, Rockerfeller familien og sikkert mange flere er en stor samlet sekt, hvor opskriften på succes og verdensherredømmet er bygget på løgn.

Alt det, vi andre går og tror på om verdens gang, er en stor falsk fortælling. For som før omtalt er det nogle få rige familier, der styrer verden mod undergang. Det gør de, mens de spiser blod fra små børn og har satanistiske ritualer og ofringer.

De er med andre ord sat til at køre menneskeheden i sænk og genstarte den lidt ligesom Jehovas Vidner, der nu i over 100 år har spået jordens undergang og tilmed op til flere gange også Jesu genkomst og gang her på jord.

Han har dog ikke vist sig endnu - ligesom jorden heller ikke er gået under. Jeg venter i hvert fald stadig på, at det skal ske.

Det kan måske være fordi, at konspirationsfolket siger, at jorden er flad. Den kan simpelthen ikke komme igennem det sorte hul, der gør, at den går under - blot en tanke.

Når jeg vælger at skrive om dette i dag, er det, fordi jeg selv har venner, som hører ind under de faner og den verdensopfattelse, og her er Bornholm ingen undtagelse. Vi tror jo i forvejen også på de underjordiske.

Jeg har en ven selv, der som mange af hans slags mener, at krigen i Ukraine er en kamp mod nazismen og en kamp i mod corona laboratorier, der nedkæmpes. Jeg forstår ham ikke og stiller man spørgsmålstegn ved hans betragninger, lukkes der lynhurtig af og ned næsten ligesom jehovafolket har det som standard at lukke ned.

Jeg er nemlig ikke vågnet op. Jeg sover og ser ingenting forstår ingenting.

Pressens billeder af, hvad der foregår i verden er løgn og iscenesat. Mig, dig og jer alle og de andre 8 milliarder mennesker er blevet ført bag lyset, og sådan kunne jeg blive ved med at nævne eksempler på det vanvid der foregår i disse grupper.

Der er dog forskel på Jehovas vidner og så konspirations folket eller Coronas Vidner, som jeg kalder dem.

Coronas Vidner er parate til voldelig adfærd. Det så vi det ved præsidentskiftet i USA godt opildnet af Donald Trump. For nylig blev en radiovært idømt en bøde på 340 millioner kroner, da hans radioprogram havde nægtet at anerkende et masseskole skyderi i USA . Det var med hans ord pure opspind. Det var det ikke, og konspirationsteoretikeren, som spredte løgne til millioner lyttere og vidner, endte med at undskylde.

Jehovas Vidner skal i det mindste have ros for at være fredelige.

Mit eget personlige bud på hvorfor mennesker melder sig under disse ofte ekstremistiske faner må være mennesker, som ikke føler sig hørt i en verden bestående af godt og ondt.

I disse grupper, hvad enten det er Jehova eller Antiwax - Coronas vidner eller et andet sektagtig foretagende bliver de mødt, hvervet og vigtigst af alt føler sig hørt. Langsomt men sikkert starter den vaskemaskine, de træder ind i og bliver sat i gang. Sat i gang med at vaske hjernen ren og om programmeret til det rene vandvid.

Det er ikke så vigtigt for disse mennesker, hvad der er sort, og hvad der er hvidt. Hvad der er op og ned, så længe de bliver hørt, og det gør de i disse forum, hvor de sammen med ligesindede får lov at male fanden på væggen sammen, indenfor de rammer der er sat ...

Nogen bliver i vaskemaskinen af det glade vanvid, andre formår trods alt at vågne op som de siger ovre i en anden vaskemaskine. Den model der hedder Jehova.

Når alt dette til sidst er sagt, er menneskeheden aldrig blevet så gamle som de er nu. Nogen må gøre noget rigtigt og ikke forkert. Til slut vil jeg sige, at du cirka skal tjene 20.000 pr måned som borger for at tilhøre den øverste del af verdenssamfundet som består af 8- 9 milliarder mennesker . og det faktisk iblandt disse vi finder alle de frelste og alle dem, der maler fanden på væggen.

Go mandag jeg nøjes med at male noget andet - male virkeligheden og hverdagen - for det er den, der tæller for mig.