Pava giver et råd til plejehjemmet uden flæskesteg

Pava giver et råd til plejehjemmet uden flæskesteg
LÆSERBREV | DEBAT | Mandag 24. oktober 2022 • 08:30
Af:
Poul Pava
LÆSERBREV | DEBAT | Mandag 24. oktober 2022 • 08:30

Et plejehjem har under triste omstændigheder mistet flæskestegen. Men Pava har en løsning i sin brevkasse.

– Goddag Tidende, I taler med Poul Pava direkte fra Bangkok. Jeg skal snakke med Kristoffer om den brevkasse, for jeg har allerede fået den første mail inde på Facebook. Den er fra en sosu-assistent, der arbejder på et plejehjem herovre, og hun vil gerne være anonym. Jeg tror sgu, hun er lun på mig også. Hun skrev nemlig. "Kære dejlige Poul Pava, din skønne mand" - og så et hjerte og et spørgsmål. Ha ha. Jeg skal snakke med chefen nu, hvor er han?

Han er i møde, og du har fået at vide, at det skal foregå per mail. Hvad drejer det sig om?

– Min nye brevkasse, hvor jeg besvarer alle spørgsmål store som små, og hende sosu-damen skriver, at hun skulle tømme plejehjemmets varevogn for pap. Men hun kom så til at smide 50 kilo flæskesteg ud, der lå iblandt det pap. Ja, det hele røg i papcontainer oppe ved Bofa, og nu tror de gamle, at de skal have flæskesteg her mandag aften. Så nu tør hun ikke sige til ledelsen, at hun har hældt det hele op i en papcontainer. Derfor spørger hun mig, hvad hun skal gøre, for hun er lige startet og er bange for at blive fyret på grund af det her.

Ja, det ved jeg ikke, om er relevant. Den må du tage med redaktøren. Jeg sidder ikke og afgør, hvad der skal bringes og ikke bringes. Jeg tager telefonen og hjælper abonnenter, annoncører og kilder. Du må skrive til ham, som du har fået at vide, du skal flere gange.

– Nå, men i hvert fald skriver jeg til hende et – synes jeg selv – genialt svar. Hun kan bilde dem ind, at de skal have kødfri mandag, og så får de kun brun sovs, kartofler og rødbeder, fordi det jo er kødfri mandag. Alternativt kan hun køre op for at fiske de flæskestege op af papcontaineren igen, for de var nemlig på frost. Hun skrev tilbage, at hun havde været oppe for at kigge i papcontaineren efter de flæskestege. Men der stank over hele pladsen, så de kunne i hvert fald ikke bruges mere. Men mit svar om kødfri mandag ville være det, hun ville brugte. Så det var den første brevkassekunde, der skrev ind. Hun ville også til at holde avisen, efter at jeg er begyndt at skrive, sagde hun – det var på tide, at jeg kom i spil, fordi avisen skal peppes lidt op, som hun skrev. Så det er da en win win for alle, jo. "Din dejlige mand", he he - halloo, hallo.

Ja ja, det er fint. Men det ordner du med redaktøren, Poul. Jeg tvivler på, det er relevant for os.

– Mens jeg har dig i røret, så er jeg jo syg med stress. Kan I overføre nogen skejsere på Mobilepay. Det koster jo også at leve herude. Jeg tabte min pung i går med 6.000 kroner i på vejen ned til en internetcafe for at skrive til jer, så hvis I dækker halvdelen af det tab, 3.000 kroner, så er vi kvit, som man siger. Hvad tænker du om det?

Jeg løber igen, Poul Pava. Det er ikke noget, jeg tager stilling til. Hav en god dag farvel.

Dut dut dut.

– Hallo for fanden, fedterøve. I har mit nummer, så bare send 1.500 kroner. Det er også i orden, amatører derhjemme. Hallo, det koster også at ringe hjem.

Dut dut dut.

Input til Poul Pavas postkasse kan sendes direkte til pp@poulpava.dk

Poul Pava

Poul Pava er billedkunstner, tidligere restauratør og hotelejer på Bornholm. Poul Pava skriver i Tidende med iagttagelser om stort og småt, der kan sætte sindet i kog på øen.

FÅ ABONNEMENT