Vi skal være Danmarks grønneste ø med grøn energi, grøn transport og grønne fødevarer. Det er en oplagt position for Bornholm at kæmpe videre for. Her er kredsen af grønne politikere på tværs af partier, De Grønne Frøers, arbejde med at udvikle vores kollektive transport til en moderne grøn og gratis service for borgere og turister stort tænkt.
Vi bruger en masse penge på at kontrollere billetter i busserne. Vi bruger endnu flere penge på at støtte sejlads af tonstunge turistbiler til Bornholm. Skolebørn med langt til skole skal til selv at betale for transporten ved næste skoleår, og BAT-busserne kører på sort diesel ligesom færgen hver eneste dag. Tænk hvis vi kunne rette op på alt dette og samtidig skabe et forbilledligt øsamfund med mere kollektiv trafik?
De Grønne Frøer med Kasper Flygare (S) i spidsen anslår i Tidende Weekend, at prisen for en sådan genistreg er cirka fem millioner kroner hvert år. På bornholmerskalaen er det mange penge. Men der er en vej. Kasper Flygare estimerer, at vi kan få dækket halvdelen i støtte fra staten. Dertil kommer alle de indirekte besparelser og den heftige markedsføring. Kasper Flygare vurderer, at prisen reelt vil være en million kroner årligt.
Ærø gjorde det umulige for over ti år siden og har femdoblet antallet af buspassagerer med gratis busdrift. Tænk hvis vi kunne gøre det samme? På den sydfynske ø har Transport-, Bygge og Boligstyrelsen også givet 8,2 millioner kroner i støtte til indkøb af el-busser, som vi også drømmer om og langsomt er på vej mod at lægge om til.