Leas klimadagbog:Kan et lille land gøre en stor forskel?

Leas klimadagbog:Kan et lille land gøre en stor forskel?
Dubai by day: Lea Wermelin skriver fra FN's klimakonference. Privatfoto
SYNSPUNKT | ABONNENT | 9. DEC 2023 • 05:30
Af:
Lea Wermelin
SYNSPUNKT | ABONNENT
9. DEC 2023 • 05:30

På vej til FN's klimakonference kan tidligere miljøminister Lea Wermelin glæde sig over, at Danmark er blevet udpeget som verdens mest klimavenlige land, selvom ingen blev fundet værdige til pladserne som listens nummer 1, 2 og 3 – og over, at Danmark de kommende to år skal hjælpe en lang række lande med at løfte deres klimamål. Dagbog fra Dubai (2).

Lea Wermelin (S),

medlem af Folketinget

Vi måtte udsætte vores rejse til FN's klimakonference (COP) med en dag, fordi oppostionen ophævede det normale clearingssystem, som ellers gør, at vi også kan passe arbejde i udlandet, blive hjemme hvis vi er syge og den slags. Men nu er de sidste afstemninger på Christiansborg klaret, og jeg sætter kursen mod Dubai.

Heldigvis er kufferten pakket med gode nyheder. Danmark er endnu en gang blevet anerkendt for vores grønne ambitioner. Hvert år på COP'en vurderer alle de grønne organisationer (mange hundrede) landenes klimaindsats. Og igen igen igen i år ligger Danmark allerøverst. Ingen lande gør det bedre, ifølge dem.

Men vi blev nu ikke som sådan nummer et. NGO’erne mener nemlig ikke, at nogen lande endnu egner sig til hverken en første-, anden- eller tredjeplads. Så godt går det alligevel ikke for klimaet, og det har de jo på mange måder ret i. Vi skal alle gøre mere. Vi må derfor tage os til takke med et være øverst på listen med en fjerdeplads.

Som en indisk provinsby

Og sådan en anerkendelse kan virkelig også bruges til noget politisk. For det er med til, at andre lande kigger mod os og lytter til vores stemme, når vi sætter os til forhandlingsbordet.

Selvom vi som land ikke er meget større en stor indisk provinsby, så har selv verdens mest folkerige land Indien fået øje på os. Vi er som de eneste grøn samarbejdspartner med Indien, hvor de vil lære af vores erfaringer med vind, energisystemer og vandteknologi. Alt sammen noget, som er godt for klimaet.

Vi har mange af den type myndighedssamarbejde. Hvor vi bruger vores danske model for at skabe grøn omstilling til at overbevise andre lande om at gå i samme retning. Og vise, at det faktisk er realistisk at erstatte det fossile med grønne alternativer.

Danmark leder forhandlinger

At være med til at bane vejen for en grønnere verden får vi heldigvis også muligheden for de næste to år. Danmark er her på COP'en udpeget til medformand i et internationalt grønt partnerskab – det såkaldte NDC-partnerskab.

En NDC er en klimaplan, og står for National Determined Contribution. Alle lande skal nemlig efter Paris-aftalen sætte deres egen klimamålsætning. Næste gang alle lande skal indberette nye klimamål, er om to år til COP 30. Vores opgave bliver fra første januar, sammen med Rwanda, at være frontløbere og hjælpe udviklingslandene med at lave deres nationale klimamål og forhåbentlig bidrage til at løfte deres ambitioner.

Med andre ord er det en virkelig vigtig rolle, hvor Danmark får muligheden for at være med til at hjælpe så mange lande som muligt med at komme med så ambitiøse klimamål som muligt.

De næste dage

Mere end 100.000 deltager i COP'en, så man skal forestille sig en ret hektisk og intens stemning. Mine dage foregår i Expo City, som danner rammerne for årets COP. Det er her, at klimatopmødet finder sted, og det er som en by i byen. Man kan kalde det klimatopmødets svar på OL-byen. Luften summer af seriøsitet og vigtige beslutninger. Alle (eller i hvert fald de fleste) samlet med det fælles mål at skabe en bedre fremtid for vores planet.

Dagen i morgen vil i høj grad gå med forskellige briefings. Blandt andet omkring, hvordan den første uge er forløbet, og hvad status er. Så vi ved, hvor vi skal tage fat, når møderne går i gang. Særligt glæder jeg mig til et møde med forhandlerne fra flere af udviklingslandene i det globale syd. For som jeg også skrev i går, har vi et stort ansvar for at have bidraget mest til klimaforandringerne, mens dem der rammes hårdest, oftest er dem, der har mindst. Så jeg er klar med min røde mappe under armen, som rummer alle mine papirer og møder til de næste dage.