Lav fri parkering ved havnen

SYNSPUNKT | ABONNENT | 1. DEC 2022 • 10:30
Af:
Jenny Ipsen
Kåsegade 3
Rønne
SYNSPUNKT | ABONNENT
1. DEC 2022 • 10:30

Det er ikke rimeligt, at alle, der skal en tur på havnen i kortere eller længere tid, skal betale 30 kroner for at parkere, mener Jenny Ipsen.


Kære kommunalbestyrelse. I forbindelse med de kommende ændringer af veje og p-pladser på grund af udvidelsen af opmarchareal til Express 5, har jeg som borger og medlem af Nørrekås Venner følgende kommentarer.

BRK er af Rønne Havn blevet lovet en grund på havnen som erstatning for Kanondalen. Dette er foreløbig ikke sket. Hvilken grund kan komme på tale? Kunne det for eksempel være hjørnegrunden af Remisevej og Nordre Kystvej overfor Remisen og skaterbanen? Kunne det være en god ide at benytte den til fri parkering for turister og herboende borgere, som vil besøge havnen, Rønne by og Nørrekås?

Mange har et ønske om at få Rønne centrum gjort mere bilfrit – og at binde Rønne midtby og havnen/Nørrekås mere sammen. Ville det ikke være oplagt, at BRK fik denne hjørnegrund – og dermed skabe mulighed for fri parkering her. Der vil ikke være langt at gå til Snellemarkcentret, velkomstcentret, havnen, Nørrekås bådehavn og strand eller op i byen.

Rønne Havn ønsker at udvide p-pladsområdet og gøre samtlige pladser til betalingsparkeringer, 30 kroner i døgnet, uanset om dit ærinde i området er af kortere eller længerevarende tid. Ens for alle. Det mener jeg ikke er rimeligt. Hvorfor skal vi almindelige borgere og turister bøde for, at havnen udvider og udvider?

Har man som øbo eller turist for eksempel brug for et kort ophold i forbindelse med færgeafgang eller ankomst, burde det være et oplagt sted at få lov at parkere frit, og så få mulighed for at gøre et kort ophold i området uden at skulle betale 30 kroner.

Tænk også på dem, der arbejder i nærheden. Skal de virkelig til at betale 30 kroner om dagen for en p-plads? Det er ikke rimeligt.

Jeg synes, at Rønne Havn bør udvise lidt goodwill til BRK og dens borgere og turister.

At bruge en eventuel erstatningsgrund for Kanondalens rekreative område til p-plads kan måske lyde lidt underligt, men i dette tilfælde synes jeg, at det godt kan være en nødvendighed. Efter hvad jeg ved, er det BRK, der ejer trekantsgrunden ved Nørrekås – og den forestiller jeg mig sagtens kan gøres til et grønt og mere attraktivt rekreativt område.