Fred, retfærdighed og en levende klode

Fred, retfærdighed og en levende klode
Arkivfoto
KOMMENTAR | DEBAT | Mandag 28. juli 2025 • 19:00
Af:
Tine A Eriksen
kandidat til kommunalvalget for Enhedslisten
KOMMENTAR | DEBAT | Mandag 28. juli 2025 • 19:00

Det vil jeg kæmpe for.

Kommunalvalget er på vej og jeg er en af de nye på kandidatlisten. Du finder mig på liste Ø.

Når jeg vælger Enhedslisten, så er det, fordi verden i mine øjne har brug for en grundlæggende forandring.

Jeg har som mor og menneske et ønske om at give en retfærdig, fredeligere og beboelig verden videre til de kommende generationer. Det er mit ønske, det er min drivkraft og mon ikke de fleste mennesker kan følge mig i det ønske! Så hvorfor Enhedslisten?

Det grønne svar

Det grønne svar er såre simpelt.

Vil vi opretholde livet på jorden, så er vi nødt til at respektere de planetære grænser. Dette er ikke et politisk budskab, men et naturvidenskabeligt faktum.

Derfor bekymrer det mig, når videnskaben rapporterer, at vi med hast nærmer os flere af disse grænser, og at nogle allerede er bragt så meget i ubalance, at livet dør ud. Som når livet på havbunden går til, fordi kvælstofgrænsen er overskredet. Eller når klodens temperatur stiger, og vejret bliver vildere, fordi udslip af drivhusgasser til atmosfæren er for store.

Man kan spørge, hvordan er vi nået hertil?

Den kapitalistiske økonomi

Svaret ligger i måden den kapitalistiske økonomi er skruet sammen.

Vi har et kapitalistisk system, der er ved at save den gren af, som vi alle bor på. Det er årsagen til, at større og større områder på jordkloden bliver ubeboelige. Hvad hjælper det, at økonomien er stærk, hvis jorden er gold!

Fremtiden har brug for beslutninger, der respekterer de planetære grænser. Det står Enhedslisten fast på - partiet bag klimaloven, partiet, der konsekvent stemmer imod at bornholmsk natur omdannes til sommerhusgrunde og partiet, der insisterer på, at kollektiv transport elektrificeres.

Ansvaret for klodens fremtid tør jeg ikke overlade til Socialdemokratiet og Venstre. Tilstanden i havene taler sit tydelige sprog: S og V har ikke øje for naturens grænser. Deres fokus ligger et helt andet sted.

Det røde svar

Flere år med neoliberal økonomi har fået både ufreden og uligheden til at vokse. Rige folk springer ikke kun køen over i Legoland – de gør det også i sundhedsvæsnet. Hvad bliver det næste?

I dag har store selskaber frit spil til at udvinde værdier i verdens fattigste lande uden hensyn til de lokale. Det sker under dække af den liberale økonomi, og det afslører systemets blinde vinkel for retfærdighed.

I mine øjne er der tale om kynisk udplyndring. På Bornholm ser vi noget lignende - bare i mindre skala. Når folk udefra køber hoteller, boliger og bygninger med profit for øje, så flyttes kapitalen væk fra øen. Gevinsten beskattes nemlig ikke her, men i købernes hjemkommuner. For mig er det også en form for udplyndring - vel og mærke godkendt af Christiansborg. Resultatet er en slunken bornholmsk kommunekasse, der drænes stille og roligt, så der nu kun er råd til at spare. Det må vi gøre op med især for alles skyld.

Ønsket om en mere retfærdig fremtid

Jeg ønsker en fremtid, hvor fattige regioner ikke udplyndres.

Enhedslisten ønsker at gøre op med udplyndringen af den bornholmske kommunekasse. Derfor arbejder vi for, at det bornholmske erhvervsliv forankres lokalt - især i skattemæssig forstand. Vi ønsker, at skatteindtægter fra udlejning af bornholmske sommerhuse og flexboliger tilfalder Bornholms kommune. Og så kæmper vi for en mere retfærdig udligningsordning.

Følg debatten på facebook!

KAMPEN OM KULHUSET

Kulhus-ejere slår igen mod utilfredse naboer
TOPNYHED | ABONNENT

Kulhus-ejere slår igen mod utilfredse naboer

Morten Pedersen, der sammen med arkitekt Dorte Mandrup vil omdanne det historiske kulhus i Sandvig til bolig, tager nu bladet fra munden. Han kalder naboernes indsigelser for hykleriske.
Kulhuset kalder på sammenhold – ikke krig

Kulhuset kalder på sammenhold – ikke krig

Sandvig har en svær opgave foran sig. Sagen om det historiske kulhus skal landes, så byen får liv, kulturarven sikres og indbyggerne fortsat kan nyde deres nuværende forhold.
FÅ ABONNEMENT