Forældre inviterer mig ind til et digitalt medsyn på deres og deres børns onlineliv. De bruger meget tid på at ”skærm-bekymre” sig. Ofte med fokus på mistrivsel. Desværre også ofte med god grund. Jeg slår et slag for, at vi tager børnene i hånden og går med ud på den digitale savanne. Vi skal se ud over skærmtid og stram regulering, men holde fokus på, hvad de laver online, med hvem, hvornår og hvorfor?
Hvad, hvem, hvornår og hvorfor er vejen til den vigtige samtale vi løbende skal insistere på, at have med vores børn og unge i forhold til deres onlineliv. Frygt mindre og vid mere.
Onlinelivet er fyldt med honningkrukker. Det fremmer den indre Peter Plys. Men ligesom biavleren bliver stukket, så bliver børnene det også – online. Hvis vi ikke har sproget og ikke ved hvordan vi starter samtalen, så får vi intet at vide. Det betyder ikke, at alt er godt. Onlinelivet er lige så mangfoldigt som det analoge liv. Mange børn og unge er så aktivt online deltagende, at onlinelivet fylder mere end deres analoge liv. Det siger de selv.
Meget onlinetid følges af sære online fænomener. I hele uge 45 stod der hadtale på Campus' skema. Ugen efter fik jeg flere henvendelser fra forældre, børn og unge, som havde modtaget ubehagelige beskeder online. Flere unge piger rettede henvendelse og fortalte, at de bruger Facebook Marketplace til at sælge deres brugte tøj. Herligt med en generation der værdsætter genbrug, men… Pigerne fortalte mig, at de fleste der vil købe deres brugte tøj viste sig at være mænd. ”Groomere” som viser oprigtig interesse. Får pigens telefonnummer, så de kan mobilpaye. De ejer ikke interesse for brugt tøj! Fokus er kun på pigens udseende. De ”stalker” pigerne. Deres seksuelle ærinde intensiveres, og de sender dick-pics. En psykolog udtaler i en dokumentar, at pigens væmmelse ved at modtage billedet er afsenders tilfredsstillelse! I dokumentaren giver Emil Ludvigsen fra Center for Digital Pædagogik bud på, hvad der motiverer gerningspersonerne og hvad techvirksomhederne burde gøre. Dokumentaren understreger vigtigheden i, at vi voksne deltager som online medborgere med hånden dybt i honningkrukken. For alles skyld. Techvirksomhederne er endnu ingen hjælp.
Sådanne online fænomener betyder ikke, at børn og unge har fejlet. Men at andre har misforstået netetik og online omsorg. De handler uden et digitalt dannelseskompas. Børn og unge i dag er født ind i en onlinetilværelse vi ikke aner hvad fører til? Vi kender ikke følgerne af for lidt skærmtid, fordi forældre og meningsdannere er angste for skærme. Vi kender heller ikke følgerne af for meget passiv skærmtid.