Regeringen har offentligt tilkendegivet, at den arktiske del af Kongeriget skal prioriteres ud fra en betragtning om, at koncentrationen af Nato-styrker er størst i Østersøregionen. Danmark kan med andre ord spille en relativt større militær rolle for Alliancen og USA i den del af Natos interesseområde, herunder den del af GIUK-Gap, som ligger i farvandet mellem østkysten af Grønland og Island. Det betyder blandt andet, at Danmark skal investere i skibe, helikoptere og droner, der kan finde og uskadeliggøre de russiske nukleare undervandsbåde i dette komplicerede farvand med polar-is samt ekstreme vejrforhold med stor risiko for overisning. Der findes i dag ikke isforstærkede antiubåds-fregatter i Nato, så det vil være helt naturligt for Danmark at tilvejebringe denne kapacitet, når nu vi alligevel skal patruljere dette farvand af suverænitetsmæssige årsager. Desuden vil disse skibe med de rigtige radarsystemer også kunne skabe noget af den langtrækkende luftrumsovervågning, der i dag er helt fraværende i området.
Kritisk maritim infrastruktur
Efter angrebene på Nordstream I og II gasledningerne i Østersøen tæt på Bornholm er der også kommet en betydelig politisk opmærksomhed på, hvor sårbare vi er, hvis vi lader vores kritiske maritime infrastruktur ligge uovervåget og ubeskyttet hen. Det vil kræve meget store investeringer, som kun kan overkommes i et samarbejde mellem forsvaret, forsvarsindustrien og den industri, som ejer infrastrukturen. Den grønne omstilling vil blot øge sårbarheden i de kommende år med en markant forøgelse af havvindmøller og etablering af energiøer til mange milliarder kroner. I disse fremtidsplaner spiller også Bornholm en væsentlig rolle som energi-hub for havvindmølleparker og som en naturlig energiø i Østersøen, der kan omdanne elektricitet til grønne brændstoffer.
Missiltruslen i Østersøen
Finlands og snart også Sveriges indtræden i Nato påvirker som nævnt styrkeforholdet i Østersøregionen i Natos favør. Når det gælder missiltruslen mod Danmark, er der imidlertid ikke megen hjælp at hente her. Et missil afskudt fra skovene i Kaliningrad Oblast mod København eller Flyvestation Skrydstrup passerer nemlig hverken Sverige eller andre allierede nationer. Det flyver derimod over vand hele vejen, og de hurtigste af slagsen tilbagelægger ruten til Hovedstaden eller Skrydstrup på få minutter. Så hvor nabolande som Polen og Tyskland kan etablere et effektivt geografisk lagdelt luftforsvar på land, så er vi nødt til at placere vores fremskudte luftforsvar på skibe i Østersøen, hvis vi skal gøre os håb om at nedkæmpe truslen effektivt. På den korte horisont bør vi udnytte, at vi allerede råder over tre fregatter, der med de rigtige langtrækkende missiler (som ikke er dem, vi i øjeblikket udruster dem med) og de rigtige sensorer vil kunne løse denne opgave. Disse skibe er dog også efterspurgte til en række andre opgaver uden for Østersøen, så den mere langsigtede løsning er, at de patruljeskibe, som overvejes anskaffet udrustes til denne opgave. Disse skibe skal være til søs i de danske farvande døgnet rundt, herunder overvåge den kritiske maritime infrastruktur i farvandene omkring Bornholm. Det vil derfor være logisk også at udruste dem, så de samtidigt kan fungere som missilaffyringsramper for vores nationale luftoperationscenter i land, så vi får geografisk dybde i vores nationale luftforsvar.
Luftforsvar på skibe og i land er dog kun den defensive komponent luftforsvaret af Danmark og i kampen om bevægelsesfriheden i Østersøen. Hvis afskrækkelsen svigter, og Nato skal i gang med at generobre tabt territorium i Baltikum, så gælder det om at ødelægge så mange af de russiske missiler med tilhørende kommando- og kontrolstruktur så hurtigt som muligt, inden de forlader affyringsramper og depoter. Det kræver offensive langtrækkende præcisionsvåben i form af fly- og skibsbasserede strikevåben, som det amerikanske Tomahawk-missil, der har stor sprængkraft, og som passer ned i de missil-launchere, som vores fregatter allerede er udrustede med. Denne kapacitet findes ikke i regionen i dag.
Det vil umiddelbart være fristende at bruge Bornholm til disse langtrækkende offensive og defensive våben, men dels vil mobiliteten og evnen til at løse andre opgaver samtidigt være større med en skibsbaseret løsning, dels vil en landbaseret løsning kræve uforholdsvis mange ressourcer til selvbeskyttelse og endeligt vil det i sig selv øge sandsynligheden for missilangreb mod Bornholm i de indledende faser af en evt. konflikt.
Afskrækkelsens grundkomponent
Danmark skal også kunne bidrage til afskrækkelsens grundkomponent, nemlig den fremskudte Nato-tilstedeværelse med landtropper på Natos østflanke. Det forudsætter, at vi får færdigudrustet og bemandet 1. Brigade og hele den bagved liggende logistiske struktur. Her vil Bornholm fortsat spille en væsentlig rolle som garnison for dele af brigaden og for den del af Hjemmeværnet, som blandt andet skal kunne løse bevogtningsopgaver, blandt andet dem der opstår i takt med, at Bornholm udvikles som energi-hub.
Den største potentielle risiko for Bornholm i den nye sikkerhedspolitiske situation i Østersøen er, at øen får en helt central placering i den grønne energistruktur, som er under udvikling i denne del af Østersøen. Dermed må det forudses, at Bornholm og de omkringliggende farvande blive særligt eksponeret for den tidligere omtalte hybride trussel fra Rusland, som vi allerede har set udfoldet i forskellige sammenhænge. I relation til en decideret militær invasionstrussel er det vigtigt at notere sig, at Bornholm i den nye Nato-geografi befinder sig i en korridor bestående af Nato-lande. Det vil således være forbundet med en betydelig risiko, hvis Rusland forsøger at erobre og holde et territorium så langt mod vest. Det vil i givet fald være langt mere effektivt at udfordre Danmarks og dermed Natos kontrol med adgangen til Østersøen ved offensiv minering af de danske stræder fra skibe og/eller fly.