Når jeg taler om forsvaret, så gælder det også beredskabet. Forestil jer strømmen går. Os der bor her på øen kender det. Der har været en del i de 44 år, jeg har boet her. Når strømmen går næste gang, vil det måske blive for en noget længere periode. Vil det give os problemer, og er vi klar til det? Nej, det tror jeg ikke. Mangel på vand kan også hurtigt blive et problem. Det nuværende beredskab kan mange ting, men understøtte en befolkning på 37.000-38.000 kan de ikke. Vi kan og skal ikke vente for at se, om det nu også sker. Den forsikring bør og skal vi få sikret hurtigst mulig.
Først og fremmest bør og skal politikerne hurtigst mulig få implementeret forsvarsforliget og dermed sikre Bornholm væsentlig bedre end i dag. Det gælder også det civile beredskab. Det nuværende vil få mange problemer i tilfælde af et cyberangreb eller et hvilket som helst angreb på el, vand og forsyninger i øvrigt.
Lige nu taler politikerne og lover alt, men der sker ikke noget. Almegårds Kaserne er langt fra up to date, og det man kan tilbyde kommende soldater er ikke godt nok. Uddannelsen af soldaterne skal nok virke. Bornholm har en flot tradition for at uddanne nogle af de bedste soldater i landet. Det er nok også det eneste område, hvor forsvaret er fremme i skoene, men der skal handles nu. Dygtige enheder og velfungerende civilt beredskab tager tid at få på et passende niveau. Når nu Sverige kommer med i Nato, så skal samarbejdet udvides og rutineres. Vi skal snarest udvide samarbejdet samt synliggøre vores forbindelse med andre Nato-lande. Samvirke med andre lande omkring forsvar og beredskab kræver tid. Der er mange faktorer såsom sproget, vores måde kontra deres måde, at gøre ting på. Optimering, effektivitet, læring i brug af materiel således at det bliver så effektivt som muligt. Et godt og velfungerende forsvar skal kunne fortælle en eventuel modstander, at det vil være meget kostbart at forsøge noget. Vores forsvar generelt i Danmark er ikke godt for nuværende. Der mangler stort set alt. Man kan ikke knipse med fingrene og derefter tro, at alt fungere. Derfor skal politikerne komme i gang med at få taget de beslutninger, der sætter gang i det hele. Vi har ikke tid til at vente 5-10 år. De skal også få forsvaret til at virke igen. Dem, der styrer det i øjeblikket, kan tilsyneladende ikke styre økonomien. Derfor må man snarest få dem skiftet til nogen, der kan. Der er og bliver tilført forsvaret historisk mange penge, og derfor er det vigtigt, at de bliver brugt effektivt. Lad soldater styrer forsvaret og ikke en masse DJØF’er. Man har heller ikke en mekaniker til at styre operationer på et hospital.
Jeg mener ikke, vi skal gå og være nervøse for at 'russerne kommer'. Det forsvarsbillede, vi kan fremstille for nuværende, er ok, men det skal klart forbedres snarest muligt, så opfordringen til politikerne er: tag ansvar og tag nogle beslutninger samtidig med, at man følger dem op. Befolkningen skal kunne se, at det går den rigtige vej. Vi skal alle medvirke til at passe godt på vores dejlige land nu og i fremtiden. Vi ønsker alle at være herre i eget hus.