Dyrker muslinger i baghaven

Dyrker muslinger i baghaven
De to 8. klasser følger med i Miller Birks forklaring. Foto: Frida Flinch
TOPNYHED | 22. MAJ • 05:30
Frida Flinch
Journalist
TOPNYHED | 22. MAJ • 05:30

Kongeskærskolen i Allinge kan som den eneste skole i Danmark kalde sig en "Blå Hav skole", efter skolens 8. klasser har lavet en muslingehave.

To 8. klasser fra Kongeskærskolen har onsdag formiddag bevæget sig ned til klipperne bag skolen i Allinge, hvor havbiolog Miller Birk fra virksomheden Ivandet venter på dem med remedier, der om lidt skal ud i havet.

Eleverne skal med et bredt bånd, møtrikker og en bæreline lave en såkaldt muslingehave, hvor bitte små muslingelarver skal fanges af konstruktionen og vokse sig til blåmuslinger.

Men samarbejdet mellem skolen og den bornholmske virksomhed skal ikke kun lære eleverne at lave muslingehaver. Projektet har også givet Kongeskærskolen, som den eneste i Danmark, et helt særligt stempel.

Skolen har med muslingehaven fået et EU-certifikatet, så de nu kan kalde sig en "Blå Hav skole". Titlen bliver tildelt skoler, der engagerer elever i emner om havet.

Og muslingehaven har været Kongeskærskolens adgangsbillet til den europæiske liste.

– Det betyder rigtig meget. Som skole skal man udnytte de muligheder, man har. Vi er en af de skoler i Danmark, der har direkte havudsigt. Der skal man selvfølgelig spørge sig selv, hvad vi kan bruge det hav til, andet end at kigge på det. Vi er i en ny tid, hvor vi skal have lært nogle generationer at genopdage havet. Vi bruger det jo ikke lige så meget mere. Der er ikke nogen af børnene, hvis forældre lever af havet, medmindre de arbejder på færgen eller noget andet. Så når man har sådan en unik beliggenhed, som Kongeskærskolen har, så skal vi også bruge den pædagogisk, siger skoleleder Kasper Johansen.

Muslingehaven er skolens første projekt som en "Blå Hav skole", og skolelederen håber, at projektet også vil skabe værdi for andre skoler.

– Nu kan vi køre nogle forløb, men vi kunne godt tænke os, at det blev endnu større. Det her kunne også blive noget, andre skoler på sigt kunne byde ind på. Det ville kræve nogle lidt andre faciliteter. Men vi drømmer om, at andre børn også kan få god læring af det.


Både Aya Bro Nørholm på 15 år og Josefine Olsen på 14 år fra 8.a synes, at det har været et sjovt forløb. Foto: Frida Flinch


De to 8. klasser har forinden lavet modeller af, hvordan en muslingehave kan se ud. Foto: Frida Flinch

Elever opslugt af muslinger

Men det var egentlig ikke en ny titel til skolen, naturfagslæren Søren Lorenzen var på jagt efter, da han sammen med Miller Birk startede projekt muslingehave.

– Hele ideen startede, da vi var nede og besøge Miller Birk hos Ivandet med det valgfagshold, der havde madkundskab. Vi var nede og lave et helt forløb om hendes muslingehave, hvor vi var nede og tjekke op på den, og vi lavede mad med muslinger. Og så havde vi bare en gruppe elever, der blev fuldstændig opslugt af de her muslinger.

Efter Søren Lorenzen så en interesse vokse hos nogle af eleverne, planlagde han med Miller Birk, at skolen skulle lave deres egen muslingehave.

– Det har ikke været EU-certifikatet, der har været vigtigt for os til at starte med. Det har været undervisningen omkring muslingehaven og det at lave sådan et projekt med eleverne.

Projektet er blevet en del af et større undervisningsforløb om Østersøen, og hvad havet betyder for Bornholm.

– Der er en masse fede ting at diskutere med det her emne. Muslingehaven vil være et sted, hvor man altid kan vende tilbage og snakke om, hvorfor vi egentlig har lavet den, og hvad det er, den kan.

Søren Lorenzen oplever også, at det hjælper eleverne at lave noget konkret.

– Det bliver meget konkret, når de får at vide, "så skal I binde en møtrik på den her, og så skal den derud og sidde". Det bider de på, fortæller naturfagslæreren.


Havbiolog Miller Birk forklarer, hvordan en muslingehave fungerer. Foto: Frida Flinch

 


En håndfuld piger fra 8. klasse har fået opgaven at lave konstruktionen til haven. Foto: Frida Flinch

'Virkelig sjovt og spændende'

Tilbage i skolens baghave har en gruppe piger sagt ja til at stå for at lave muslingehavens konstruktion. Der skal bindes et bredt bånd fast på en bæreline, så det ligner guirlander, forklarer Miller Birk til pigerne. I guirlanderne skal der hænges møtrikker fast, så konstruktionen ikke flyder op i overfladen.

To af de piger er Aya Bro Nørholm på 15 år og Josefine Olsen på 14 år fra 8.a. De svarer "ja" i kor, da Tidende spørger, om det har været sjovt at lave en muslingehave.

– Det har været virkelig sjovt og meget spændende, uddyber Aya Bro Nørholm.

Hvad er det vigtigste I har lært?

– Jeg vidste faktisk ikke, hvad en muslingehave var. Så nu har jeg lært, hvordan en muslingehave fungerer, svarer Aya Bro Nørholm.

– Vi har også taget vandprøver forskellige steder for at se, hvordan leveforholdene er, siger Josefine Olsen.

Selve monteringen af haven sørger havbiolog Miller Birk for, mens eleverne nøje følger med fra klipperne. Men planen er, at eleverne sammen med deres lærere selv skal holde øje med udviklingen i muslingehaven.

– Nu har vi fået muslingehaven i vandet, og så skal de gerne kunne se, hvordan der begynder at komme muslinger til næste år. Forhåbentlig kan vi nå at lave noget mad med dem, inden de går ud af folkeskolen, siger Søren Lorenzen.

Fremover vil to klasser hvert år får opgaven at passe muslingehaven.


Kongeskærskolen i Allinge ligger lige ud til Østersøen, og det vil skolelederen udnytte endnu mere. Foto: Frida Flinch

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT