Ny butik: De giver historisk tøj nyt liv

Ny butik: De giver historisk tøj nyt liv
Anton Tjelum Saxtrup (tv) og Karl Emil Nielsen foran deres nye butik, PennyClub, i Allinge. Eget foto
ERHVERV | 23. MAJ • 05:30
ERHVERV | 23. MAJ • 05:30

To studiekammerater fra campus åbner vintageshop i Allinge op til Folkemødet.

De fleste iværksættere ved at det kræver knofedt og tålmodighed at starte en ny business op. Det gælder også Anton Tjelum Saxtrup og Karl Emil Nielsen, der efter fire års tilløb endelig er klar til at præsentere deres hjertebarn. Lørdag den 31. maj åbner de vintagebutikken Pennyclub i Kirkegade i Allinge.

Historien om Pennyclub startede på campus i 2021. Anton fra Svaneke og Karl Emil fra Allinge er jævnaldrende, men gik på hver sin linje.

– Men vi kom ret hurtigt til at snakke om vores fælles interesse for vintagetøj, fortæller Anton Tjelum Saxtrup.

– I starten var det lidt for sjov, men en dag kom han hen i et frikvarter og sagde: Skal vi starte noget business sammen?

Sammen lagde de ud med at sælge tøj på nettet, på campus og på markedet i Smedjen i Tejn. Men den del er fortid nu.

– Alt det er vi vokset ud af, nu hvor vi har fået en fysisk butik, siger Anton Saxtrup, der har fuldtidsarbejde i København, og pendler til Bornholm i weekenderne.

Karl Emil arbejder på tanken i Allinge og har et godt netværk. Det var ham, der opsnusede et ledigt lokale i Kirkegade 7. Her får Pennyclub cirka 50 kvadratmeter at boltre sig på.



Karl Emil i Pennyclub på Kirkegade 7. Her kan man shoppe brugt outdoor- og håndplukket vintage. Eget foto

 

Vi skaber en tidsboble

Formålet med shoppen er ikke kun sælge gammelt tøj. Det er også at skabe en oplevelse og støtte tanken om bæredygtighed og genbrug. "Ved at handle hos os, redder du fuldt funktionelt tøj fra at blive brændt, og mindsker dit CO2-aftryk ved at give historisk tøj nyt liv", skriver Anton og Karl Emil i åbningsinvitationen.

Men der er også et nostalgisk element i Pennyclub.

– Vi har forsøgt at lave en tidsboble, hvor man træder ind i historien. Vi er selv meget inspireret af 90erne og 00'erne. Men også 80erne og længere tilbage. Det, der driver os, er, at man får et unikt produkt, og at kvaliteten er helt anderledes. Man vil kunne opleve et væld af farvekombinationer og designstilarter, der over årene er gået tabt. Det er en autentisk oplevelse, lover den 22-årige iværksætter.

Åbningstiderne er ikke fastlagt endnu, men planen er at holde åbent hele sommeren. Resten af året sælges der fra webshoppen, som efter planen vil være oppe i sensommeren.

Pennyclub indvies med en åbningsfest, der starter klokken 10.00 og slutter med en fest om aftenen.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT