Grønt lys til ny atomkraft

Grønt lys til ny atomkraft
SYNSPUNKT | DEBAT | Onsdag 17. januar 2024 • 05:30
Af:
Alex Winther
Slamrebjergvej 7
3730 Nexø
SYNSPUNKT | DEBAT | Onsdag 17. januar 2024 • 05:30

I et indlæg i Tidende den 21. december beskriver Steffen Olsen nogle af sine bekymringer ved atomkraft. Det har fået Alex Winther til tasterne, der her giver sit svar på Steffen Olsens indlæg.

Steffen Olsen.

Vedrørende din bekymring for a-kraft – og dermed også for thoriumbaseret a-kraft - kaldet sikker kernekraft.

Jeg er ikke ligesom dig utryg ved den type a-kraftværker, man taler om i dag. Men det er rigtigt - de kræver et dyrt sikkerhedssystem – især sikring mod terror.

Derfor har jeg vendt blikket mod næste generation af a-kraft. Her arbejder man med smeltet salt iblandet Thorium. Altså en væske – væsker kan ikke komprimeres, og dermed er eksplosion udelukket. Går der hul på reaktoren, vil væsken trække ud, og processen vil gå i stå. Når væsken køler ned, vil den blive til uopløselige krystaller.

En terrorhandling vil give samme resultat. Væsken bliver spredt - køler ned og bliver til krystaller, der er til at samle op. Sikkert besværligt – men ikke umuligt.

Sikkerheden i smeltede saltreaktorer ligger i selve reaktorens fysik, og ikke i et separat opbygget sikkerhedssystem.

Derfor tales der om ”sikker kernekraft”.

Jeg skal ikke gå ind og beskrive fordele og ulemper ved Thorium som a-kraft. Det har Niels Bohr Instituttet allerede gjort – det er de langt mere kompetente til end mig. Så prøv at åbne nedenstående adresse, og se hvad der står om Thorium som a-kraftbrændsel.

Som sagt: Artiklen er udgivet af Niels Bohr Instituttet.

https://nbi.ku.dk/spoerg_om_fysik/fysik/thoriumreaktor/

Efter jeg selv har læst denne artikel, spørger jeg: Hvorfor har man ikke omgående givet grønt lys for thoriumbaseret atomkraft?

Jeg kunne forstå det, hvis vindkraft var problemløst – hvilket absolut ikke er tilfældet – i øvrigt fint beskrevet af Jørgen Bondorff her i bladet d. 3/1-24.

Man kunne måske forestille sig, at vindkraft først og fremmest drives af økonomiske interesser.

Og efter princippet: CO2 og klimaforandringer – nåh ja! Vi skal tjene penge. Så hold endelig alt andet ude…

FÅ ABONNEMENT