Vestas har lige fået verificeret deres nye 15 mw havmølle. Næste generation er en 20 mw mølle, som de allerede er godt i gang med. Og der kommer flere generationer af større og mere effektive møller inden et eventuelt atomkraftværk kan begynde at producere strøm. Hvad bliver prisen så for vindmøllestrøm? Måske er vi nede på 20-30 øre pr. produceret kwh. Med de nævnte priser er der ikke kun regnet med de effektive dage, nej alle dage er med, både gode og dårlige.
Og husk også, at vindmøller er en relativ enkel konstruktion og dermed billig at producere. Vindmøllerne får gratis energi, nemlig fra vinden. Et atomkraftværk vil blive dyrere og dyrere som følge af inflationen, også pga. stigende uranpriser, nu hvor så mange vil bygge atomkraft. Når havmøller kan producere strøm billigere og billigere, så er jeg ret overbevist om, at inden et eventuelt atomkraftværk kommer i drift, så vil vi konstatere, at havmøller ville være en bedre investering. Jeg forestiller mig ikke, at et atomkraftværk kan producere strøm til 20-30 øre/kwh.
Vindmøller producerer strøm afhængigt af hvor meget det blæser. For eksempel kan Norge og Sverige via vandkraft producere mere strøm på vindfattige dage. Vi kan også passende bruge overskudsstrøm til power-to-x. Vi kan også oplade el-bilerne om natten, hvor strømforbruget i forvejen er lavt.
De helt store udfordringer, er at skaffe grøn energi til blandt andet fly, skibe, store køretøjer. Selvom det er dyrt, så kommer vi ikke udenom power-to-x. For at fremstille en alternativ grøn energi, skal der bruges strøm til processen. Og det er i princippet ligegyldigt, om denne strøm kommer fra vindmøller eller et atom-kraftværk.
Det er også vigtigt med kabelforbindelser til udlandet, så når vi mangler strøm i Norden, så har de måske for meget strøm i Italien eller et andet sted. Der er mange andre mulige tiltag. Og ja, det koster nogle penge, men der kan stadig lægges noget oven i de 20-30 øre, og så er jeg overbevist om, at vindmøller stadig er billigere i forhold til strøm fra a-kraft.