Høj mølle – mere strøm

Høj mølle – mere strøm
Arkivfoto
KOMMENTAR | DEBAT | Torsdag 21. december 2023 • 15:30
Af:
Steffen Olsen
Lynggårdsvej 15
Allinge
KOMMENTAR | DEBAT | Torsdag 21. december 2023 • 15:30

Strømprisen er blevet billigere og billigere, samtidig med at møllerne er blevet større og større.

Alex Winther, tak for dit indlæg i Tidende den 12. december, som jeg naturligvis vil besvare.

Dit indlæg omhandler havmøllernes effektivitet, hvor billigt havmøller kan producere strøm, hvor farligt atomkraft er, og så omtaler du specielt små atomkraftværker.

Du mener, at en stor bil med en stor motor ikke er mere effektiv end en lille bil med en lille motor. Fakta er, at der er udgifter til meget andet end en bil.

Vælger du for eksempel at bruge en lille bil, som kun kan laste 20 gange mindre, så skal der aflønnes 20 chauffører, betales 20 færgebilletter, der skal vedligeholdes 20 biler, de skal til syn hvert andet år og meget mere. Det bliver meget meget dyrere.

På samme måde vil 20 små havmøller producere en væsentlig dyrere strøm. For eksempel skal der lægges kabler ud til de 20 møller, der skal bygges 20 fundamenter, der skal sejles til 20 møller for at udføre service, 20 møller går oftere i stykker end en stor mølle. Altså betydelig større udgifter til vedligeholdelse og meget andet.

Hertil kommer, at en stor mølle er højere og kommer derfor op, hvor der er meget mere vind. For hver meter en mølle er højere, vil den producere mellem en halv og en procent mere strøm. Forøges en mølles højde med for eksempel 50 meter, vil den alene på grund af højden producere mellem 25 og 50 procent mere strøm. Derfor vil store møller være meget meget mere effektive end små møller. Det er virkelig noget, der gør en kæmpe forskel.

På for eksempel fem kvadratkilometer hav vil der kunne produceres væsentligt mere strøm ved opstilling af store møller frem for små møller. Det er en væsentlig faktor, da der er en begrænsning i egnede havarealer. Hvor høje møllerne er på havet, er stort set lige meget. Du skriver noget om milliwatt pr. kubikmeter. Denne anskuelse er derfor ligegyldig.

Nogen påstår, at atomkraft leverer den billigste strøm. Vindmølleindustrien påstår også, at de leverer den billigste strøm. Jeg har ikke udtalt mig om, hvad der er billigst. Historien viser imidlertid, at strømprisen er blevet billigere og billigere, samtidig med at møllerne er blevet større og større.

I Anholt-projektet blev der opstillet 3,6 mw vindmøller og i udbud blev billigste pris 105 øre pr. produceret kwh. I Vesterhav Nord & Syd blev der opstillet 8,4 mw møller og her blev den laveste pris pr. produceret kwh 47,5 øre. Det er derfor bevist, at prisen for at producere strøm blev halveret ved at opstille dobbelt så store møller. Det er værd at tænke over, for en halvering af prisen for strøm er virkelig meget.

Vestas har lige fået verificeret deres nye 15 mw havmølle. Næste generation er en 20 mw mølle, som de allerede er godt i gang med. Og der kommer flere generationer af større og mere effektive møller inden et eventuelt atomkraftværk kan begynde at producere strøm. Hvad bliver prisen så for vindmøllestrøm? Måske er vi nede på 20-30 øre pr. produceret kwh. Med de nævnte priser er der ikke kun regnet med de effektive dage, nej alle dage er med, både gode og dårlige.

Og husk også, at vindmøller er en relativ enkel konstruktion og dermed billig at producere. Vindmøllerne får gratis energi, nemlig fra vinden. Et atomkraftværk vil blive dyrere og dyrere som følge af inflationen, også pga. stigende uranpriser, nu hvor så mange vil bygge atomkraft. Når havmøller kan producere strøm billigere og billigere, så er jeg ret overbevist om, at inden et eventuelt atomkraftværk kommer i drift, så vil vi konstatere, at havmøller ville være en bedre investering. Jeg forestiller mig ikke, at et atomkraftværk kan producere strøm til 20-30 øre/kwh.

Vindmøller producerer strøm afhængigt af hvor meget det blæser. For eksempel kan Norge og Sverige via vandkraft producere mere strøm på vindfattige dage. Vi kan også passende bruge overskudsstrøm til power-to-x. Vi kan også oplade el-bilerne om natten, hvor strømforbruget i forvejen er lavt.

De helt store udfordringer, er at skaffe grøn energi til blandt andet fly, skibe, store køretøjer. Selvom det er dyrt, så kommer vi ikke udenom power-to-x. For at fremstille en alternativ grøn energi, skal der bruges strøm til processen. Og det er i princippet ligegyldigt, om denne strøm kommer fra vindmøller eller et atom-kraftværk.

Det er også vigtigt med kabelforbindelser til udlandet, så når vi mangler strøm i Norden, så har de måske for meget strøm i Italien eller et andet sted. Der er mange andre mulige tiltag. Og ja, det koster nogle penge, men der kan stadig lægges noget oven i de 20-30 øre, og så er jeg overbevist om, at vindmøller stadig er billigere i forhold til strøm fra a-kraft.

Du nævner også farligheden. Jeg vil advare imod at tro, at a-kraft er ufarligt. Nu skete der en stor a-kraftulykke på Fukushima-kraftværket i Japan på grund af et jordskælv og en efterfølgende tsunami. Der har også været bekymringer for a-kraftværkerne i Ukraine på grund af krigen. Jeg vil mene, at den største trussel er terror. Vi kan nok alle huske 11. september, hvor terrorister fløj flere flyvere mod mål, hvor flere tusinde blev dræbt. Hvad nu hvis terrorister fylder et fly med sprængstoffer og flyver det direkte ind i et a-kraftværk? Når vi har med noget så farligt som a-kraft at gøre, så er vi nødt til at tænke, at det utænkelige kan blive en realitet. Om det så er et gammelt a-kraftværk som Tjernobyl eller et nyt morderne værk er ikke afgørende. Det er utopi at tro, at der findes ”sikker a-kraft”, der vil altid være en risiko.

Til slut nævner du små a-kraftreaktorer, som er monteret indeni en 40 fods container. Jeg kan ikke forestille mig en masse af dem stående i det danske landskab. Servicefolk skal køre land og rige rundt for at servicere dem. Ligesom servicefolk skal sejle til 20 små havmøller og service dem. Og der skal en ordentlig sikkerhed til. Det er ikke nok med et overvågningskamera og noget pigtrådshegn rundt om containeren. Jeg kan godt forestille mig, hvor dyrt det vil blive. Og det er absolut ikke fjollet med et forbud mod a-kraft i Danmark, så alle og enhver ikke bare kan stille a-kraftværker op. Det føler jeg mig mest tryg ved.

Når det er sagt, så kunne jeg måske godt forestille mig en lille atomreaktor på de store transportskibe. Men det er ikke noget man bare gør, der er mange ting, som først skal overvejes, udvikles og testes.

Tror jeg nåede næsten hele vejen rundt om dit fine indlæg.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT