Grøn energiproduktion gavner både erhvervslivet og Bornholm – her og nu

SYNSPUNKT | ABONNENT | 25. JAN 2023 • 15:30
Af:
Michael Almeborg
formand DI Bornholm
SYNSPUNKT | ABONNENT
25. JAN 2023 • 15:30

Energiøen er også en fantastisk mulighed for Bornholm, som vi skal investere i og drage fordel af, men den ligger flere år ud i fremtiden. Lad os i stedet starte nu.

 

I debatindlægget 'Erhvervslivet giver opsang til politikere efter tur til Jylland' den 23. januar kommer Karen Bladt, der er formand for Bornholms Erhvervsråd, ind på vigtigheden af, at politikerne på Bornholm finder fælles fodslag omkring den grønne omstilling på Bornholm. Budskabet, som jeg selv er medafsender på, har fokus på de kommende års afgørende beslutninger på energiområdet,

Jeg vil dog gerne gøre det klart, at det også er behov for politisk handling i dag og det, der kan gøres her og nu. På alle de aktiviteter og tiltag, der enten er i gang med at blive sat i søen eller er i støbeskeen hos bornholmske virksomheder og organisationer. Det er nu, fremtiden skal formes, og politikerne bør have fokus på de bolde, der ligger til til højrebenet.

Kommunalbestyrelsen skal torsdag behandle et forslag om en solcellepark, der kan forsyne 4.000 husstande på Bornholm, og dermed vil den spille en vigtig rolle i Bornholms grønne omstilling. Dette projekt skal naturligvis godkendes politisk, og jeg vil opfordre politikerne til at handle hurtigt og med Bornholm for øje.

Energiøen er også en fantastisk mulighed for Bornholm, som vi skal investere i og drage fordel af, men den ligger flere år ud i fremtiden. Lad os i stedet starte nu. Vi er alle optagede af den grønne omstilling på Bornholm, og omstillingen er vigtig for vores lokalsamfund. Når Bornholm bidrager til den grønne omstilling med for eksempel grøn produktion af energi, så gavner det både miljøet, og det skaber arbejdspladser på øen.

Vi også brug for at få grøn energiproduktion op på Bornholm, så vi også på den korte bane fokuserer på, hvordan vi helt konkret kan bidrage til at løse den nuværende energikrise – det har vi alle brug for.

Mulighederne er mange. Vi er heldigvis privilegerede på Bornholm, for vi har hele verdens bevågenhed og dermed forpligtelsen til at udvise den handlekraft, som skaber arbejdspladser og grøn omstilling til glæde for erhvervslivet og bornholmerne.

Så lad os komme i gang her og nu!