Det er let at lade sig forføre af tanken om togskinner, der atter skulle sno sig gennem Bornholms landskaber.
Nyheden om et facebook-initiativ til at genetablere jernbaneforbindelsen fra Rønne til Allinge har uden tvivl vakt begejstring og togromantik hos mange af alle os, der holder af at drømme om fortidens charmerende æstetik. Men mens visionen om at genoplive denne historiske rute fænger, står virkeligheden i skarp kontrast til fantasien.
Initiativtagerne bag ideen om en ny bornholmsk jernbane har fanget øens interesse, men de økonomiske og praktiske udfordringer ved projektet kan ikke overses. At genetablere togdrift på Bornholm ville kræve investeringer i størrelsesordenen mange hundrede millioner kroner – en kæmpe sum for en ø med begrænset befolkningsgrundlag og turiststrømme, der trods alt har sine naturlige begrænsninger.
Vi må erkende, at markedet på Bornholm simpelthen er for lille, og fordelene ved en togforbindelse, især én der primært ville betjene en rute til Allinge, er for begrænsede. Det er en sandhed, at togdrift er en dyr affære – både i anlæg og drift. Desuden er det næsten stensikkert, at den nødvendige investering aldrig vil kunne tjene sig hjem gennem billetindtægter og øget turisme alene.