Melsted Badehotel er et andet og nyere eksempel. For to måneder siden holdt de nye ejere en reception, hvor de inviterede bredt i lokalområdet. Og i deres fine taler lagde de op til, at de går til opgaven med ydmyghed og stor respekt, og at et af deres ønsker er, at mange lokale vil gøre brug af restauranten.
Jantzens Hotel er måske det nyeste skud på denne stamme. Hotellet er for et par måneder siden overtaget af en større gruppe af engagerede og positive investorer, der har masser af ideer om at skabe aktiviteter for folk i Gudhjem – både i og uden for sæsonen. Flere gange har de talt om, at de vil føre hotellet tilbage til tidligere tiders traditioner, der blandt andet omfatter bankospil og andre aktiviteter. Det bliver godt nok spændende at følge.
Fælles for disse tre initiativer – og der findes en del flere – er, at folkene bag er engagerede, interesserede og skaber positive stemninger. Så måske er det værd at holde sig fire principper for øje, hvis man vil skabe noget nyt, der er bæredygtigt i lokalsamfundet:
Ydmyghed: Over for opgaven og over for de øvrige etablerede steder, som har bevist deres værd over en årrække.
Respekt: Over for bygninger og de fysiske og sociale miljø, som man placerer sig i.