Hvorfor jeg siger nej
Den Danske Folkekirke er i grunden en løjerlig indretning, idet den på den ene side er en slags civilreligion i det danske samfund, og som sådan danner rammen om mange af menneskelivets overgange for et flertal af den danske befolkning – men samtidig er den også en kristen kirke, og som sådan sat i verden for at forkynde et bestemt budskab, nemlig at Jesus Kristus er verdens frelser og herre. De to ting står i et vist spændingsforhold til hinanden, for budskabet om Jesus var i udgangspunktet ikke blot en række gode leveregler til menneskelivet, men derimod et budskab om at verden, som vi kender den, nærmer sig sin afslutning, og at alt hvad der hører vores jordiske liv til, inklusive ægteskabet, ikke er det egentlige, men kun noget foreløbigt indtil Guds rige kommer. Det forhold, at der nu er gået 2.000 år siden Jesus gik på jorden, har naturligvis sat sit præg på den måde, det budskab bliver forkyndt på, men det kristne budskab er stadig noget, der har til formål at forstyrre os i vores hverdag og vaner, snarere end at bekræfte os i dem. Derfor er der også mange teologer, der har sat spørgsmålstegn ved, om bryllupper overhovedet hører hjemme i kirken, og den anfægtelse genkender jeg fra mig selv. Hvor festligt jeg end synes det er, når der er bryllup i kirken (for det synes jeg bestemt!), så synes jeg også, det er en udfordring at forkynde det radikale budskab om Jesus ind i lige netop dén situation.
For mig at se er der kun én ting, der retfærdiggør, at en kristen kirke overhovedet har vielser som en del af sit ”produktsortiment”, og det er, at Bibelen tillægger ægteskabet mellem mand og kvinde en betydning, der rækker ud over blot at være en borgerlig ordning. I skabelsesberetningen finder vi nogle ord, der også citeres i det klassiske, ikke-kønsneutrale vielsesritual, nemlig: ”som mand og kvinde skabte han dem” og ”derfor forlader en mand sin far og mor og binder sig til sin hustru, og de bliver ét kød” (Første Mosebog 1,27 og 2,24). Foreningen af de to modsætninger, som det mandlige og det kvindelige udgør, bliver et billede på den store forening og forsoning af alting, som kommer, når det Gudsrige Jesus forkyndte realiseres. Det bærende i en kirkelig vielse er altså for mig at se ikke ægtefællernes kærlighed til hinanden, og derfor er mit nej heller ikke et udtryk for, at jeg mener, at den indbyrdes kærlighed i et homoseksuelt forhold er mindre værd end den i et heteroseksuelt forhold. Det springende punkt er, at et ægteskab i bibelsk og teologisk forstand er en livslang pagt mellem en mand og en kvinde med basis i Guds indstiftelse i skabelsen – uanset hvordan det omgivende samfund måtte definere, hvad et ægteskab er.
Jeg er klar over, at mange (vel i virkeligheden de fleste) præster i Folkekirken vil mene, at ægteskabet ikke er indstiftet af Gud, men udelukkende er en borgerlig ordning, som ikke har noget teologisk indhold, mens andre mener, at ægteskabets teologiske indhold ikke har noget med kønsforskellen at gøre. Jeg har hørt og læst masser af argumenter i begge retninger og kan sagtens forstå, hvorfor nogle er nået til en anden konklusion, end jeg er, også selvom jeg ikke er enig. Det der anfægter mig mest er dog risikoen for, at min beslutning om ikke at benytte det kønsneutrale vielsesritual, kan opfattes som om, jeg mener, at homoseksuelle er en slags B-medlemmer af Folkekirken, eller måske endda en slags andenrangs mennesker. Derfor er det heller ikke et spørgsmål, jeg på nogen måde finder let; det er et valg mellem to onder, og jeg kan til tider komme i tvivl om, hvilket der er det mindste. Men forhåbentlig kan dette indlæg bidrage til at rydde nogle misforståelser af vejen.