For mig at se er der kun én ting, der retfærdiggør, at en kristen kirke overhovedet har vielser som en del af sit ”produktsortiment”, og det er, at Bibelen tillægger ægteskabet mellem mand og kvinde en betydning, der rækker ud over blot at være en borgerlig ordning. I skabelsesberetningen finder vi nogle ord, der også citeres i det klassiske, ikke-kønsneutrale vielsesritual, nemlig: ”som mand og kvinde skabte han dem” og ”derfor forlader en mand sin far og mor og binder sig til sin hustru, og de bliver ét kød” (Første Mosebog 1,27 og 2,24). Foreningen af de to modsætninger, som det mandlige og det kvindelige udgør, bliver et billede på den store forening og forsoning af alting, som kommer, når det Gudsrige Jesus forkyndte realiseres. Det bærende i en kirkelig vielse er altså for mig at se ikke ægtefællernes kærlighed til hinanden, og derfor er mit nej heller ikke et udtryk for, at jeg mener, at den indbyrdes kærlighed i et homoseksuelt forhold er mindre værd end den i et heteroseksuelt forhold. Det springende punkt er, at et ægteskab i bibelsk og teologisk forstand er en livslang pagt mellem en mand og en kvinde med basis i Guds indstiftelse i skabelsen – uanset hvordan det omgivende samfund måtte definere, hvad et ægteskab er.
Jeg er klar over, at mange (vel i virkeligheden de fleste) præster i Folkekirken vil mene, at ægteskabet ikke er indstiftet af Gud, men udelukkende er en borgerlig ordning, som ikke har noget teologisk indhold, mens andre mener, at ægteskabets teologiske indhold ikke har noget med kønsforskellen at gøre. Jeg har hørt og læst masser af argumenter i begge retninger og kan sagtens forstå, hvorfor nogle er nået til en anden konklusion, end jeg er, også selvom jeg ikke er enig. Det der anfægter mig mest er dog risikoen for, at min beslutning om ikke at benytte det kønsneutrale vielsesritual, kan opfattes som om, jeg mener, at homoseksuelle er en slags B-medlemmer af Folkekirken, eller måske endda en slags andenrangs mennesker. Derfor er det heller ikke et spørgsmål, jeg på nogen måde finder let; det er et valg mellem to onder, og jeg kan til tider komme i tvivl om, hvilket der er det mindste. Men forhåbentlig kan dette indlæg bidrage til at rydde nogle misforståelser af vejen.
Efterord
I det ovenstående har jeg slet ikke forholdt mig til de bibelvers, der specifikt handler om homoseksualitet, for det er ikke dem, der er afgørende for mit valg. Som præst er jeg udelukkende ansvarlig for, hvad jeg selv står og siger foran kirkens alter og ikke, hvad folk i øvrigt foretager sig. Men eftersom det jævnligt dukker op i debatten at både Det Gamle og Det Nye Testamente udtaler sig ubetinget negativt om homoseksuelt samliv de (få) steder, hvor det omtales, vil jeg sige lidt om det her til slut.
Den jødiske lov i Det Gamle Testamente rummer ikke kun forbud mod homoseksuelt samliv, men også mod at spise svinekød og skaldyr, mod at lade sig tatovere, mod at barbere sine tindinger, og mod at gå med tøj der er vævet af to forskellige slags garn. Jeg vil tro at stort set alle præster i Folkekirken, uanset ”farve”, vil være enige om at de pågældende forbud udelukkende gjaldt det gamle Israel og ikke har nogen betydning for kristne, og ordene om homoseksualitet i den sammenhæng kan vi derfor se bort fra.