De skal dø!
– Det er helt paradoksalt, siger religionshistorikeren.
– Hvis man sammenligner det med en anden religion eller den lokale healer, astrolog, pendulsvinger eller måske den lokale imam, og man sagde "det, hvad du gør af religiøst halløj, har juridisk bindende konsekvenser", så kunne alle se, at det var lidt mærkeligt. Men det gælder ikke for folkekirken, og på den måde sætter vi os mellem to stole, hvor vi har embedsmænd og et statsligt system, vi må stille krav til, fordi folkekirken er en del af staten, samtidig med, at de får lov til at opføre sig som religion. Det er ikke i sig selv et problem, for selvfølgelig må religioner gerne have det synspunkt, at deres guder ikke kan li' homoseksuelle, det står jo i Biblen med flammeskrift. Vorherre hader homoseksuelle, og de skal dø!
– På den baggrund er det ikke så mærkeligt, at nogen tager det alvorligt og siger, hov, det her er forbudt. At de så bladrer let henover andre ting, er præcis det, der gør det til politik. Men var kirkens ansatte ikke en del af staten, kunne de i mine øjne gøre lige, hvad de ville. Hvis man vil være med i en organisation, som diskriminerer mod homoseksuelle, står det vel folk frit for, selv om jeg er uenig. De må ikke virke offentligt for det, men har de sådan en regel internt, så fred være med det. Men er det en organisation, hvor jeg med mine skattekroner også skal betale til det, og der diskrimineres mod nogle af mine venner eller mine sønner, eller hvad de nu kunne være, så bliver jeg da vred. Hvis man skiller stat og kirke, bliver det et rent internt anliggende for en privat, religiøs organisation, men lige nu er kirken forpligtet af statens regler.
– Da Socialdemokratiet brød frem og tog magten, var det for eksempel Staunings idé at beholde kirken som en del af staten, selv om socialdemokraterne syntes, det var skørt. På den måde mente man, at kunne holde igen på en aktivistisk og alt for begejstret kirke, siger Mikael Rothstein.
Altså, hold dine potentielle fjender tæt til kroppen?
– Lige præcis. Giv dem hele tiden noget, så de aldrig bliver sultne. Min pointe er, at ud fra religiøse forudsætninger må folk have lov til at forestille sig guder, som hader homoseksuelle. Men når det er på statens vegne, mener jeg der opstår en ubalance, som er utålelig. I praksis er det dog et meget lille problem, for en anden præst kan bare træde til, men ideologisk og politisk er det et stort problem. Ud fra en juridisk betragtning er vi havnet i en besynderlig situation, men rent pragmatisk fungerer det fuldstændig uproblematisk, og i den forstand er det jo en storm i et glas vand.
Men vel også en storm, som DMI med usvigelig sikkerhed vil kunne forudsige vil opstå igen på et tidspunkt, ligesom vi også tidligere har stået i den?
– Ja, helt sikkert, som alle gode storme, siger Mikael Rothstein.