Bofa har netop trukket sit eget forbud mod skraldafhentning over brosten og trappetrin tilbage. Det er skønt, at vores affaldsafhentning ikke er så gak gak, som tidligere meldt ud. Det giver god mening, at det er skraldemænd og ikke hjemmehjælpere og borgere, der skal flytte skraldet henover Bornholms brosten.
Men når det er sagt, så må vi også fremhæve, at Bofa i den grad har spildt alles tid med sin inkompetente håndtering af ændringerne i skraldeafhentningen på Bornholm.
På Bornholm har vi den luksus, at vi kan få afhentet vores skrald inde på grunden og ikke kun i skellet til vejen. Det er en luksus, vi har betalt for og nydt godt af i mange år. Det gør det muligt for beboere ikke at skulle tumle med skrald ude på gaden hver uge. Det holder vores rotte- og mågebestand i ave ved ikke systematisk af fodre dem med affald. Det gør gaderne smukkere, at de ikke er fyldt med skraldeposer eller -spande. Og det gør det især nemmere for vores ældre borgere ikke at skulle slæbe rundt på ugens skrald helt ud til gaden. Så langt så godt.
Men for et år siden satte Bofa-direktør Jens Hjul Nielsen gang i en skraldelavine ved at klassificere over 5.000 skraldeadresser som uforenelige med arbejdstilsynets regler. Telefonerne glødede hos Bofa, og hele øen korsede sig over at have et skraldeselskab, der hævede priserne med begrundelse i affaldssortering lang tid inden sorteringen startede, gav pengene videre til selskabet HCS, der for den nye høje betaling blot betalte Fugato en delmængde for at fortsætte den gamle sædvande og samtidige besluttede sig for, at nu var tiden kommet til at meddele over 5.000 af selskabets skraldekunder, at de ikke længere kunne forvente at få afhentet skrald som hidtil. Virkeligheden overgik klart fantasien dengang.