Apropos den offentlige høring om Bornholms Bibliotekers fremtid

NOTITS | ABONNENT | 18. JUN 2024 • 13:30
Af:
Palle Jæger
Rønne
NOTITS | ABONNENT
18. JUN 2024 • 13:30

Til Bornholms Regionskommunes Fritids- og kulturudvalg.

Svar på kommunalbestyrelsens udvalgs fremlagte 5 forslag:

Forslag nr. 1 tilgodeser bedst en fortsat biblioteksvirksomhed på Bornholm.

Det allerbedste vil være at bevare den nuværende struktur.

Når kommunens udvalg oplyser, at der skal spares 378.000 kr. om året for at kunne bevare en biblioteksvirksomhed på Bornholm, så er der andre løsninger end de foreslåede.

En løsning kunne være at lukke bibliotekerne nogle dage eller nogle uger i årets løb og her udregne mulige besparelser.

Forsømte indtægtsmuligheder

En anden og bedre mulighed vil være øgede indtægter i kommunen.

Det vil kunne ske ved, at kommunen ophører med at ansætte personer med fast bopæl uden for Bornholm (et offentliggjort eksempel er lederen af Folkemødet). Fremover bør Kommunen kræve, at alle ansættelser indebærer bopæl på Bornholm. Dersom der i dag er personer ansat med bopæl udenfor Bornholm, bør disse omgående meddeles krav om at flytte bopæl til Bornholm. I modsat fald bør de afskediges med normalt varsel og deres stillinger opslås ledige.

En anden forsømt indtægtskilde er de mange personer, som især i sommerhalvåret kommer til Bornholm og arbejder i turistindustrien - enten som ansatte eller som selvstændige.

I det omfang de ikke skifter adresse til Bornholm under opholdet, men bevarer deres adresse i hjemstedskommunen mener jeg, at Bornholms Regionskommune bør gribe ind. Det kan ske ved at kommunen indgår en aftale med Regering og Folketing om, at de pågældende personers bopælskommuner skal fordele personernes kommuneskat ligeligt mellem bopælskommunen og Bornholms Regionskommune.

Når jeg skriver dette indlæg til Kommunalbestyrelsen som et læsebrev, så er det for at tilgodese andre interesserede personers mulighed for at læse mit indlæg.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT