Venstrefløj stiller spørgsmål ved antallet af parkeringspladser ved det gamle gymnasium

Venstrefløj stiller spørgsmål ved antallet af parkeringspladser ved det gamle gymnasium
30 af de 45 parkeringspladser vil ifølge tegningerne blive placeret i skolegården med ind- og udkørsel gennem denne smøge fra Provstegade. De resterende 15 pladser anlægges i Violstræde. Foto: Berit Hvassum
| ABONNENT | 25. MAR 2021 • 12:47
Jakob Nørmark
Journalist
| ABONNENT
25. MAR 2021 • 12:47

TRAFIK

Vil 45 parkeringspladser være tilstrækkeligt til 65 lejeboliger (0,69 pladser per bolig) i det gamle gymnasium? Det spørgsmål svarer SF og Enhedslisten nej til, mens de øvrige partier i økonomi-, erhvervs- og planudvalget bakker op om det lokalplanforslag, der ventes at blive sendt otte uger i høring efter torsdagens kommunalbestyrelsesmøde.

Når Leif Olsen (SF) og Morten Riis (Enh.) ikke kan medvirke, handler det ikke om, at de ikke støtter opførelsen af boliger i bygningen. Problemet er, at "det fremlagte forslag overhovedet ikke tager højde for parkeringsproblematikken og trafikafviklingen. Samtidigt bliver der unødige nabogener i forbindelse med indblik," står der i referatet fra onsdagens møde.

For at han kan bakke op om lokalplanenen, mener viceborgmester Morten Riis, at bygherren enten skal reducere antallet af lejligheder eller øge mængden af parkeringspladser.

– Jeg ville hjertens gerne have, at folk tog deres cykler eller offentlig transport. Men det er der ingen garanti for. Snarere er der garanti for, at der kommer flere biler i et boligområde, der er bygget til hestevogne, siger Morten Riis til Bornholms Tidende.

Høje indtægter og biler

Han tvivler på, at beboerne i tre ud af ti lejligheder vil fravælge at have egen bil.

– Jeg kan ikke se nogen logisk sammenhæng mellem, at folk har høje indtægter og ikke har nogen bil, siger Morten Riis.

Det eksterne rådgivningsfirma Viatrafik har lavet en trafikanalyse af boligprojektets konsekvenser. Heri fremgår det, at bygherren regner med, at målgruppen for boligerne er ældre par, seniorer og yngre par uden børn, mens der ikke ventes mange børnefamilier blandt lejerne. Viatrafik skriver, at det er uvist, hvor mange parkeringspladser der er brug for per lejlighed, men i analysen henholder rådgiverne sig til, at kommunens parkeringsnorm på 0,5 pladser per bolig opfyldes.

"Der findes desværre ingen erfaringstal, hvorfra det nødvendige antal P-pladser i dette projekt, kan beregnes direkte," står der i analysen.

Der findes erfaringer om parkeringsbehovet i andre gængse boligtyper: Ejerboliger: 0,8-1,1 P-pladser pr. lejlighed; almen nyttig: 0,4-0,5 P-pladser pr. lejlighed; ældreboliger: 0,4-0,5 P-pladser pr. lejlighed.

"På baggrund af ovenstående erfaringstal fra lignende boligformer samt på baggrund af kommunens P-norm og boligernes meget centrale placering i Rønne vurderes den planlagte parkering tilstrækkelig under forudsætning af, at det primært er familier uden børn (seniorer og yngre par), som lejer lejlighederne," konkluderer Viatrafik.

Mere biltrafik, mere spredt

Analysen vurderer desuden, at boligernes effekt på biltrafikken vil blive godt og vel dobbelt så stor, som da bygningerne husede et gymnasium.

Det er beregenet, at boligerne vil generere cirka 153 bilture per døgn under en forudsætning, at hver lejlighed står for 2,25 bilture om dagen. Men til forskel fra gymnasieåene vil trafikken blive spredt på flere af døgnets timer, og det er en fordel, påpeger borgmester Thomas Thors.

– Man mener som udgangspunkt, at antallet af parkeringspladser er tilstrækkeligt, og at trafikpresset omkring de nye boliger bliver mere fordelt på dagen, som da bygningerne rummede gymnasiet. Så det er vores vurdering, at det vil være forsvarligt, siger Thomas Thors (S).

Denne opfattelse deler Morten Riis ikke. Han peger på, at kampen om parkeringspladser i forvejen er stor i Rønne gamle bydel, og han advarer om, at kommunalbestyrelsen kan være i gang med at gentage trafik- og parkeringsfejlen fra dengang, alle uddannelsespladser blev flyttet til Campus Bornholm omgivet af villakvarterer.

– Jeg tror måske, at fejlen er større her, fordi området er belastet i forvejen, siger Morten Riis, som også er betænkelig ved, at der fra altaner eller kviste vil være indblik til nogle få naboers baghaver.

Manden bag boligprojektet i de historiske bygninger på Søborgstræde er Kim Christiansen, der ejer Nordbornholms Byggeforretning.

 

 

 

Konklusioner fra trafikanalysen

• Projektområdet vil generere lidt mere end dobbelt så meget biltrafik, når det omdannes til boligformål end det gjorde i tiden med gymnasiedrift.

• Biltrafikken i det nye scenarie med boliger vil i højere grad blive spredt over dag- og aftentimerne end den tidligere biltrafik, og den forventes i øvrigt spredt på flere veje. Derfor forventes den nye biltrafik ikke at give trafikafviklingsmæssige udfordringer.

• Der etableres 45 P-pladser fordelt på to arealer med særskilte adgange på projektområdet, hvilket opfylder kravene Bornholms Regionskommunens parkeringsnorm, som fastsætter, at der skal etableres 0,5 P-plads pr. bolig. To ud af tre pladser placeres ved adgangen fra Provstegade, så der forventes mest trafik til projektområdet via denne adgang.

• Parkeringsnormen fastsætter desuden, at der skal etableres cykelparkeringsplads pr. bolig. Det anbefales at en stor del af disse placeres på terræn og udformes så de kan benyttes til særligt pladskrævende cykler.

• Der bør sikres gode oversigtsforhold ved ind- og udkørsler til/fra projektområdet. Alternativt bør fortovene langs de omkransende veje ”føres igennem” på delstrækninger med ind- og udkørsler. Herved sikres entydige vigepligtsforhold samt en vis afstand mellem trafikanter fra projektområdet og trafikanter langs det tilstødende vejnet mv.

• Af hensyn til adgangen for lette trafikanter anbefales det, at de eksisterende chausséstens- og brostensbelægninger ved adgangene fra Søborgstræde og Provstegade erstattes af belægninger med en mere jævn overflade.

• Overordnet set forventes antallet af trafikuheld på vejnettet omkring projektområdet ikke at stige som følge af den ændrede bygningsanvendelse.

Kilde: Viatrafik