– Danskerne handler ind til at være hjemme i længere perioder, og derfor køber de blandt andet mere sportsudstyr, og flere hårtrimmere og sakse.
Sådan lyder det i en pressemeddelelse fra butikskæden Matas, der har taget et kig på de ændrede indkøbsvaner under den igangværende coronakrise.
Der købes også ekstra håndsæbe, kosttilskud med c-vitamin og beskyttelseshandsker, fortæller Janne Bech Rolsted, der er indkøbschef i Matas.
Matas har samlet 10 af de produkter, som har haft den mest markante stigning i procent efter nedlukningen af Danmark. De er:
1. Termometre 1600 procent
2. Pletfjerning 453 procent
3. Sportsudstyr 369 procent
4. Beskyttelseshandsker 280 procent
5. Desinfektion 270 procent
6. C-vitamin kosttilskud 242 procent
7. Håndsæbe 178 procent
8. Hårtrimmer 183 procent
9. Sakse 152 procent
10. Immunforsvar/forkølelse 152 procent
Derudover har man hos Matas noteret sig en ny interesse for et bestemt produkt:
– Noget kunne tyde på, at flere overvejer en familieforøgelse, for salget af ægløsningstest er steget med over 50 procent under nedlukningen af Danmark, fortæller indkøbschef Janne Bech Rolsted i pressemeddelelsen.
Matas har tre butikker på Bornholm, to i Rønne og en i Nexø.