Styrer politikerne for meget?

Styrer politikerne for meget?
Arkivfoto: Torben Østergaard Møller
KOMMENTAR | DEBAT | Mandag 7. juli 2025 • 17:00
Leif Olsen
Debatredaktør
Af:
tidligere kommunalpolitiker for SF
herunder ansvarlig for BAT

BAT, trafikchef og frihed.

Det mener jeg faktisk ikke. Kollektiv trafik i Danmark betales af skatteyderne, og derfor skal den naturligvis styres af skatteydernes repræsentanter – og det er nu engang de valgte politikere.

Bornholm bruger faktisk ikke særligt mange penge på kollektiv trafik sammenlignet med andre – vi har heller ikke særligt mange penge.

Derfor er der ofte besparelser, serviceforringeler og så videre, og det presser naturligvis BAT's ledelse og ansatte.

Men faktisk lægger vi langt over minimumsniveauet, som kræves. Det er også meget lavt, fordi der skal være skolekørsel og handicapkørsel, og det er i princippet det – det er faktisk også det, som ses visse steder i landet, hvor man har svært ved at komme til en ungdomsuddannelse.

Serviceniveauet

Men det betyder også, at vi ikke ’kører’ økonomisk optimalt – fordi vi ønsker et højere serviceniveau, der både gør det lidt lettere at bo på hele Bornholm og også servicere for eksempel vores turister.

Netop fordi vi ønsker et højere serviceniveau over det økonomisk rentable, så er det kun politikerne, der kan beslutte dette serviceniveau, og det begrænser naturligvis BAT's ledelsens 'frihed’ ligesom det gør for alle andre kommunale afdelinger.

Det er i princippet en gordisk knude eller udfordringen om cirklens kvadratur.

Det ændrer dog ikke på det faktum, at det naturligvis er vanskeligt for BAT. Jeg ser umiddelbart to mulige løsninger- folk, der kender mig, kan måske regne ud hvilken løsning, at jeg foretrækker.

Fuld privatisering/udlicitering

Dele af BAT's kørsel – for eksempel skolebusser – er allerede udliciteret. Her kunne man gå ’all in’ og lave et international udbud med en given beløbsramme samt de minimumskrav, som lovgivningen kræver.

Så kan det vindende firma så desuden køre de ruter, som de finder kommercielt interessante – udenfor Folkemødet vil det være meget få.

Vi har prøvet det før – og det kostede mange millioner. Det vil også betyde, at der vil være mange steder og mange tidspunkter, hvor der IKKE er busbetjening.

BAT's fulde integration i kommunen

BAT er faktisk en mærkelig hybrid.

Oprindeligt var BAT en amtsinstitution styret af en selvstændig bestyrelse med repræsentanter fra amtsrådet og de fem kommuner – jeg sad i den bestyrelse nogle år, og det var HELT håbløst!

Ved sammenlægningen til en kommune kom BAT under kommunen – og dog. BAT blev aldrig en rigtig del af kommunen – egne kontorer, egen administration, egen planlægning, egne samarbejdsaftaler og så videre. Det er ikke rationelt, men har igennem 20 år været umuligt at ændre.

Ved en fuld integration af BAT i kommunen, så vil der være en del effektivisering og rationalisering at hente uden, at det vil påvirke serviceniveauet for borgerne. Det vil også gøre det helt klart for alle, at en ’trafikchef’ ikke er en selvstændig virksomhedsleder, men en kommunal mellemleder (med tilhørende lønniveau)

Det fungerer jo på andre og mere komplekse kommunale områder, så mon ikke det også kunne fungere for BAT for færre penge?

En gammel mand

Som en gammel mand, der meget sjældent benytter kollektiv trafik, så kan jeg jo egentlig være ligeglad.

Men kollektiv trafik er vigtigt – eller burde være det – i vores samfund i 2020erne

Jeg håber, at den nye kommunalbestyrelse går ind og træffer nogle principielle beslutninger – uanset om det er de borgerliges privatiseringer i forskellige aftapninger (se debatten) eller en fornuftig beslutning – måske skulle man også vente med at ansætte en ’trafikchef’ til, at man har truffet disse beslutninger?

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT