– Det tror jeg faktisk også, den er. Men det hører med til den historie, at nogle af de tal, vi har lagt til grund, er estimater. Vi kender ikke den præcise selvforsyningsgrad på Bornholm, og det står heller ikke nogen steder i strategien, for vi kender ikke tallet.
– Vi ved heller ikke, at en million i øget omsætning bliver til et job, det er i bedste fald lommefilosofi. Det kan sagtens være rigtigt for nogle erhverv, men det er utrolig forskelligt, afhængigt af hvad man producerer. Det kan godt være rigtigt for en frugt- og grøntproducent, men det er i hvert fald ikke rigtigt for en kødproducent eller en forædlingsvirksomhed, for der er så mange flere omkostninger til produktionen, end der er til mandetimer.
Når strategiperioden udløber i 2025, så ringer jeg igen og spørger, hvor mange job har I skabt. Så siger du, det er svært at måle – hvordan skal vi så gøre status?
– Du rammer et af de punkter, som stadig står på ønskelisten. Det stod i strategien, da vi skrev den, at der skulle laves en baseline, altså en nulpunktsmåling for alle de ting, vi gerne ville måle på. Det har vi desværre ikke fundet penge til. Men det er noget af det, der står højest på ønskelisten, for ellers giver det ingen mening at lave strategien fremadrettet. Vi skal have dokumenteret, hvor vi kommer fra, og hvor vi gerne vil hen.
Frugt og grønt er vores smertensbarn