Her mener, Jan Bidstrup, at kunderne langt hen ad vejen kommer af samme årsag, som han elsker at gå på arbejde. Den menneskelige kontakt.
– Vi oplever ofte, at stamkunder nogle gange kun kommer forbi for at snakke.
På samme måde som den garvede tøjmand ikke ville kunne holde ud udelukkende at sælge tøj via en webshop, mener han, at kunderne ikke vil nøjes med at bestille alt hjemmefra. De har brug for at komme ud, siger han:
– For at tage et helt andet eksempel fra mit eget liv. Jeg har fået meget takeaway-mad på det seneste, og det er da fint nok, men jeg savner oplevelsen af at være på restaurant. Jeg savner den gode tjener, som kan anbefale dig den helt rigtige vin eller en ret, som du ikke selv havde tænkt på, men som du ender med at elske.
Her har Jan Bidstrup unægtelig en vigtig pointe. For det er jo i det uventede og det ukendte, at nogle af de bedste oplevelser ligger gemt. Og det er måske det folk søger, når trodser kulde og køer. Når de fravælger nettets rigide algoritmer og lader nysgerrigheden, fødder og sanserne vise dem vejen. Jeg spørger en af Jan & Nalles kunder.
Tom Andersen var mandag inde og kigge på tøj i Jan & Nalle. Foto: Martin G. Hansen