– En anmelder er ikke part i sagen, og vi orienterer derfor som udgangspunkt ikke anmeldere om, hvad der sker i sagen. Derfor kan en anmelder opleve, at den anmeldte ejer fortsætter med ikke at overholde bopælspligten, siger Per Korup-Lauridsen som start på det første eksempel.
– Men kommunen kan i mellemtiden have undersøgt sagen og for eksempel modtaget forbrugsoplysninger, der sandsynliggør, at ejeren anvender boligen i et omfang, der mindst svarer til 180 døgn jævnt fordelt hen over 12 på hinanden følgende måneder og dermed - uanset anmelderens oplevelse - rent faktisk lever op til bopælspligten, hvorfor kommunen har henlagt sagen, siger han.
I det andet eksempel er det byforeningen i en af de otte bopælspligtbyer, der står tilbage med den oplevelse, som Per Korup-Lauridsen både kalder "ærgerlig" og "meget forståelig".
– En byforening anmelder en ejer for ikke at overholde bopælspligten. Kommunen kontakter ejeren, og ejeren oplyser, at han på baggrund af henvendelsen tilmelder sig Folkeregisteret og selv flytter ind i boligen, gengiver Per Korup-Lauridsen.
– I en række sager afventer kommunen herefter, at ejer har været tilmeldt i adressen i seks måneder, inden der indhentes nye forbrugsoplysninger. Viser det sig, at ejeren ikke har haft til hensigt at overholde bopælspligten, vil byforeningens medlemmer efter fire til fem måneder meget vel kunne stå tilbage med den oplevelse, at kommunen kender til sagen, men ikke gør noget, siger han.