Undersøgelsen viser desuden, at én ud af fire virksomheder, som i dag tilbyder onlinesalg, først er begyndt på det efter udbruddet af corona. Og den udvikling gælder også her på øen, forklarer områdedirektør hos Nordea, Henrik Kofod:
– Vi ser nu for alvor, hvordan forbruget rykker sig til handel på nettet. Og det får stadig flere virksomheder til at sætte strøm til deres salg. Dels på grund af konkurrencen fra nye digitale platforme og dels, fordi nedlukning og restriktioner under corona accelererer en udvikling, der allerede var i gang, siger han.
En tredjedel af de virksomheder, som i den nye undersøgelse ser et større onlinebehov, oplever dog samtidig barrierer med at etablere online betalingsløsninger. Det skyldes især mangel på ressourcer såsom økonomi, tid og rådgivning. Og det er en skam, mener Henrik Kofod fra Nordea:
– Jeg er overbevist om, at mange virksomheder, også i vores område, vil kunne komme stærkere ud af krisen, og vinde noget af det tabte tilbage, hvis de i tide får etableret en e-handelsløsning. Typisk kræver det to helt basale bankløsninger, nemlig betalinger og en onlineløsning til at gennemføre dem, og det er netop noget, banken kan hjælpe med, forklarer Henrik Kofod i pressemeddelelsen.