Bornholmlinjens service lader bornholmerne i stikken

Bornholmlinjens service lader bornholmerne i stikken
Arkivfoto: William Sonne Kaalø
KOMMENTAR | DEBAT | Tirsdag 22. juli 2025 • 05:30
Af:
Anne-Mette Stampe
Allinge
KOMMENTAR | DEBAT | Tirsdag 22. juli 2025 • 05:30

Der skal stilles krav i det nye udbud.

Artiklen i weekendens avis 19. juli, giver virkelig os Bornholmere et wake up med hensyn til de krav, der skal stilles til udbudsmateriale til den ny færgeaftale.

Jeg håber på, at både kontaktrådet, passagerforeningen og kommunalbestyrelsen vil sætte Bornholmeres behov for at komme til resten af Danmark højest og ikke kun tænker på, at turisterne kan få billige billetter, når de besøger Bornholm.

Molslinjen modtager et årligt tilskud på 375.000.000 kroner - årligt, således tager staten hensyn til, at Bornholm kan blive transportmæssigt ligestillet med resten af Danmark.

Molslinjens kommunikationschef Jesper Maack udtaler i artiklen ”ombygningen af Express 1 er et serviceløft”.

Ja måske, men for hvem? Ikke for os bornholmere, der bruger færgen som vores landevej til resten af Danmark.

Indretning

Jeg vil anbefale, at det må være et krav, at der indføres et Bornholmerkort således, at vi altid ved hvad vores transportomkostningen vil blive, når vi er nødsaget til at komme over til resten af Danmark, både for gående, biler med og uden pensionister.

Som det fremgår af artiklen, så er der simpelthen for få pladser med borde, hvor det ikke er nødvendigt at spise Molslinjens buffet - både på Express 1 og Express 5.

Samtidigt er et område er spærret af til et pendlerområde, som ofte ikke benyttet af mange.

Hunde

En anden fuldstændig tåbelig indretning, som Molslinjen har foretaget på Express 5, er at samle hunde- og picnicområdet til et samlet sted bagerst på færgen.

Ud over, at der er flere og flere rejsende med hund, så er området ikke stort nok til de passagerne, der rejser med deres hund, og det må være ubehageligt for passageren, der sidder og spiser deres medbragte mad, medens svalende hunde sidder og kikker på.

Passagerer med hund må meget ofte finde en anden plads, hvor det ikke er tilladt at sidde med sin hund - frustrerende.

Jeg nævnte problematikken for Molslinjens kommunikationschef Jesper Maack på Folkemødet. Så nu må vi se, om skiltningen bliver ændret.

Mine forslag

Mine forslag til ændringer og krav i forbindelse med det Færgeudbud der snart skal påbegyndes er.

- Bornholmerekort til alle fastboende bornholmere.

- Kortet bør give adgang til faste billige færgepriser, uanset årstid, der matcher lighedsprincippet for transport i Danmark.

Statens tilskud bør primært bruges til dette. Det bør selvfølgelig dokumenteres, at man er fastboende på Bornholm før kortet udskrives.

- Kortet bør kunne bruges i Pendlerområdet - vi er trods alt en slags pendlere.

- Kortet bør også være indrettet således, at akutte rejser giver en ret til en plads på færgen, efter ønske.

Akutte rejser kan være mange ting men at får en billet i højsæsonen til en begravelse eller over for at passe syge familiemedlemmer er ikke altid muligt med de nuværende regler.

Forhandlingerne

De personer, der skal forhandle med transportministeriet/transportministenen og Molslinjen bør virkelig tale og forhandle således, at det vil gavne os fastboende bornholmere.

En god aftale, der virkelig tager hensyn til landevejsprincippet og komforten på færgen for fastboende, kan måske også få flere til at bosætte sig på øen.

Artiklen med Aske Stigemo bør virkelig få kontaktudvalgets medlemmer og passagerforeningen til straks at reagere og komme med indsigelser overfor Molslinjen.

Samtidig håber jeg, at man husker, hvad man lovede mig på Folkemødet - nemlig at splitte hunde- og picnicområdet op.

Det kræver jo kun to nye skilte, hvilket jeg vil mene, at Molslinjen vil have råd til med det statstilskud på 375 millioner kroner, som de modtager årligt.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT