Trøst i Sverige: Borgmester talte varmt for transitkorridor og motorvej til Ystad

Trøst i Sverige: Borgmester talte varmt for transitkorridor og motorvej til Ystad
Motorvejen ud af Malmø rækker kun til Svedala. Herefter omdannes E65 til en motortrafikvej med en hastighedsbegrænsning på 100 km/t på det meste af strækningen. Arkivfoto: Jacob Jepsen
NOTITS | TRAFIK | YSTAD | Søndag 13. marts 2022 • 15:25

Da borgmester Jacob Trøst fredag talte ved nytårsparole i Ystad, gav han sin støtte til det sydsvenske ønske om at omdanne E65 til motorvej på en længere del af strækningen til Malmø.

Jacob Trøst var før weekenden inviteret til nytårsparole hos Ystad Havn. På dagsordenen var infrastrukturen og trafikken i Skåne, som også vedrører rejsende og pendlere mellem Bornholm og København.

– De inviterede mig som taler for at fortælle, hvad der er vigtigt for Bornholm, siger den konservative borgmester til Tidende.

I sin tale fremhævede han behovet for en juridisk garanti om passage for danskere gennem Sverige.

– Jeg sagde blandt andet, at vi arbejder på en fast aftale om en transitkorridor, så vi ikke igen skal opleve, at vi bliver afskåret af Sverige. Det gør noget ved bornholmerne at føle sig afskåret. Man skal ikke undervurdere den følelse, fortæller Jacob Trøst, der i sit indlæg også lagde vægt på afhængigheden af færgerne.

I Ystad-området kredser trafikdebatten om E65, der på det meste af strækningen mellem Ystad og Malmø er en motortrafikvej med en blanding af strækninger på ét og to spor.

– Der har været tale om at lave den om til en motorvej. Det ønsker mange sydsvenskere, men de har prioriteret andre vejprojekter indtil videre, så der er ikke udsigt til, at den bliver udvidet. Jeg sagde selvfølgelig, at vi på Bornholm selvfølgelig bakker op om de ønsker, så det bliver nemmere at komme til og fra Bornholm, siger borgmesteren.

Til stede ved nytårsparolen var også lokale erhvervsfolk, Bornholmslinjens direktør Carsten Jensen og svenske politikere, heriblandt Kristina Yngwe, der er formand for Riksdagens miljø- og landbrugsudvalg.

 

 

 

FÅ ABONNEMENT